torsdag 13 oktober 2011

Tåget mot Sthlm del II

Mest stereotypa tågresenärskaraktären: karriärmännen i yngre medelåldern som har "festlig" ring- och sms-signal på mobilen. Tänk "space sounds" eller "tuta". Mobilen ligger prydligt upplagd på det lilla bordet och headset:et är ikopplat i öronen. Ändå tror de här männen att de riskerar att missa viktiga samtal - att skärmen lyser upp och telefonen vibrerar ljudligt mot trälaminatskivan när det ringer är icke nog. Ljudet ska på!

Det är dessa män som använder uttryck som
"jupp, it's rolling", "jag återkopplar asap" och "jag tar med mig några roll-ups".

(OBS att jag inte är surtant som störs av ljuden, jag är mycket svårstörd faktiskt. Iakttar bara. Och HAHA, just som jag skrev denna parentes ställde sig annan medresenär och bad yuppien att "prata lite tystare". Hohoho, action på tåget.)

Bonusuttryck från yuppien: "måste ta ett viktigt inkommande här du" och "fint, vi drar en lunch och kör all business omgående". (Samtliga fraser tagna ordagrant från verkligheten.)

13 kommentarer:

Carin sa...

Toppen för en utlandssvensk som jag det här med lite uttryck tagna från svensk vardag :) Ibland känns det som jag har noll koll på hur man uttrycker sig coolt. Till exempel använder jag fortfarande ord som coolt hehehe...

jos sa...

Haha! Jag borde verkligen åka tåg oftare.

Trillingnöten sa...

Hahaha, det är så underhållande att åka tåg! Man brukar få se en massa härliga saker och höra desto mer!

Linn sa...

Åh ÄLSKAR yuppien de gånger jag har hörlurar så jag slipper höra'n annat än när jag vill.

Bonusperson: Missförstådd Flickvän Med Videotelefon. Rekord: Tre timmars skällgrinfnittrande.

Ann sa...

Åh, igår morse när jag åkte tåg satt jag mittemot en yuppiekille. Jag lyckades aldrig klura ut var han jobbade, men misstänker Volvo. Han började varje samtal med att SKRIKA i headsetet "HALLLOOO GÖBBEEE" (obs, han var ca 35). Sen pratade han väldigt högt med Conny (två ggr med just Conny faktiskt, såg på displayen att han hette så) och avsluta med GÖTT MOS GÖBBE HÖRS DA HEEJ

Colombialiv sa...

Hahaha! Jag håller helt med Carins kommentar!

Fifi sa...

En annan typ är männen i 40-årsåldern, som ser tågresan som ett ypperligt festtillfälle. Så fort de har hittat sina platser öpnnar de första ölen. Sedan dricker de öl efter öl tills de raglar av tåget. Och de blir förstås mer och mer tjatiga och mer och mer högljudda och störande ju längre resan går. Suck.

Kära Syster sa...

Jag satt framför en tjej häromdagen som pratade i telefon med en kompis och beklagade sig över hur svårt det var att få bra tandläkartider. I en halvtimma!

Detaljerna i andra människors liv jag inte vill veta något om, de är ganska många. Fast de kan vara ganska underhållande också, när man har glömt ta med sig en bok.

/Elin

Duktiga Tjejen sa...

Välkommen till Sthlm liksom. Inte konstigt att man vill ut i en hydda i skogen och dra täcket över huvvet.

Johanna sa...

Haha, finns uppenbarligen MÅNGA tågtyper, jag var nog ganska förskonad trots allt :)

Johanna sa...

"Jupp, it's rolling"! HAHA! Älskar människor. Det finns inga humorprogram som kan överträffa verkligheten...

anydaynow sa...

"måste ta ett viktigt inkommande här du" HAHA, dör!!

Johanna sa...

Ja det var oerhört underhållande. Och det var när han svarade på "det viktia inkommande" och han spikade det där med att "dra en lunch och köra all business omgående". Så tydligen var det viktigt..hehe.

Jag och andra tågresenärer log lite mot varann i samförstånd.