lördag 15 oktober 2011

Emma och Hängmattan, eller Två kära återseenden.

Idag: Mycket bra dag. Jag träffade Emma som är en av mina favoritmänniskor och som flyttade till Stockholm från Göteborg exakt samtidigt som jag och D flyttade hem till Göteborg från Schweiz. Det grämer mig ungefär varje dag, för Emma är en sån man vill hänga med alltid och jämt. Till exempel är hon väldigt rolig och glad och snygg. 

Men idag är ju JAG i Stockholm så nu kunde vi äntligen hänga, och efter att ha fyndat lite nya kläder gjorde vi det som jag dagdrömt om i tre år, ända sedan jag bodde här: Vi gick till det brasilianska Café Hängmattan på Söder och beställde deras macka med chêvreost (motsvarande två hamburgare i storlek) och avocado. Jag var helt lyrisk av nostalgi för jag brukade alltid äta här för länge sen och den här gången pratade vi minst en kvart ingående om hur god maten var, så god var den. 

Vi gick också till en möbelbutik och satt i fåtöljer vi aldrig kommer få råd att köpa och strök med handen över enorma matsalsbord i ruggat trä som vi aldrig kommer ha plats för. Och sen fick vi båda två flera positiva jobbsamtal, och det var ju skoj. Speciellt Emma, som fick ett jättejättepositivt, vilket gjorde mig så himla glad för hennes skull resten av dagen. Hon är så värd det.

(Ni som bor i Sthlm: gå för helvete och ät den här mackan på Café Hängmattan så ofta ni kan, ni borde göra det i ren respekt för oss som inte har den inom räckhåll på det viset. Och därmed basta, hör sen osv.)


Kvällen tillbringade jag och Sofia hemma hos henne i äkta Johanna och Sofia-anda, det vill säga med aldrig sinande mängder god mat och godsaker. Vi gjorde tapas OCH grillad kyckling med hemmagjord jordnötssås, vi hade chips och dip OCH godis och choklad. Ni fattar grejen. Hemmakväll deluxe. Sen försökte vi i två timmar lad.. hyra ner filmen One Day eftersom vi båda nyss läst boken och ville se den ihop. Misslyckades. Men ändå, njöt av att bara få bästishänga lite.

I morrn blir det bloggala! Peppen inför det alltså: Sky high! (Mest nervös för just nu: att jag inte ska fatta vem som är vem. Tänk ni som bloggar under nickname och inte ert riktiga, om ni presenterar er med vanligt förnamn kanske jag inte fattar vem som är vem! Kan vi bestämma att vi ska vara övertydliga?)

9 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Vilken monstermacka! Nästa gång jag befinner mig i Stockholm, I know where to be :)

Maria sa...

Åh, jag håller med - övertydlighet är ett måste! (Jag hoppas i hemlighet på namnskyltar faktiskt).

Kära Syster sa...

Hängmattemacka: Tack för tipset! /Anna

Jenny sa...

Det kommer att finnas namnlappar!

Johanna sa...

Trilling och Kära Syster: Ja, ni måste gå dit! Sjuukt gott.

Maria: När jag läste din kommentar tänkte jag åhå, bra idé, hoppas jag med.

Jenny: Ja vad säger man? Smart! Ni har tänkt på allt.

Mirijam sa...

Halloj! Jo vi vill nog samåka med er om vi ska åka härifrån, det är inte säkert. Men du kan väl messa mig, har inte fått något, så 076-770 17 91 ska du höra av dig på! ROLIGT!

Kära Syster sa...

Åh, värsta stockholmsmacktipset och jag som precis har åkt därifrån. Oh, well.

Men "One Day", alltså. Tror vi på den? (Älskade boken men recensionerna har ju varit inte så översvallande)

/Elin

AlfredoLarosa sa...

Aldrig i livet, jag heter Alfredo, hur kul är det. Jag vill bli känd som snabbisen, det är ett namn jag kan stå för ;)

Fifi sa...

Vilken bra dag! Och vilken macka sen, den var något för mig!