Nu gör jag det! Registrerar mitt företag. Så alldeles strax är jag frilansare "på riktigt" och kan fakturera lite proffsigare. Igår var jag nämligen på ett möte med Skatteverket för att lära mig hur man gör när man driver ett företag. Jag vet verkligen ingenting om det, och hade lovat mig själv att inte skämmas för att ställa de riktigt korkade frågorna. Typ såhär lät det:
– Ja, de här fakturorna... vad måste stå med på dem egentligen? Kan man göra dem i word? Det brukar jag göra när jag fakturerar med A-skatt.
– Ehee, med A-skatt heter det inte fakturera. Då har du bara skrivit vad de ska betala dig.
– Mmhm, okej! Och när du säger "betala in detta den 12:e varje månad", vad exakt är det då du menar med "detta"?
– Skatt och egenavgifter.
– Mmhm, okej! Och...
Att ställa dumma frågor var en skitbra strategi, för nu fattar jag (typ) hur man gör. Och ja, det verkar ju lite krångligt, men också lite kul. Mest för att jag har köpt en så himla snygg pärm som jag ska ha alla tråkiga papper i, förstår ni rolighetsgraden med bokföring när man möts av den här färgchocken? Jag tänker: huge. Jag tänker också: kommer vilja bokföra varenda dag!
Och förresten, ni som kan sånt här: fixar jag att göra bokföring och bokslut och allt själv* eller bör jag anlita någon för det? Samt: är det 25 % moms på alla typer av artiklar/reportage/annat man kan tänkas sälja? (Hon jag träffade trodde att det kunde vara 6 % på vissa "beskrivande verk" men det tyckte jag lät väldigt konstigt. Man säljer ju inte hela upphovsrätten utan bara rätten till en (1) publicering, och då är det väl 25 % moms? Eller?
* Är alltså inte helt bakom flötet, även om det kanske verkar så i dialogen ovan.
25 kommentarer:
Wow, vad spännande! Kommer ju gå galant med den där pärmen.
Mitt helt oombedda tips är att skaffa typ http://www.vismaspcs.se/?gclid=CJyNqLTT06sCFUFZmAodY1vGNQ för att det blir mycket enklare då. Om du har det så kan du sköta allting själv, men kanske be nån kunnig kompis om hjälp vid bokslut om du känner dig osäker.
Kul! Och lycka till!
Åh jag längtar tills vi ska slå våra små frilansskallar ihop och prata om allt sånt här!
Jos: Ja, så tänker jag med.
Linn: Tack, mycket uppskattat med tips! Och det som känns extra bra är att både min fotografkollega och den ena Skatteverket-tjejen tipsade om just Visma (varpå den andra kvinnan sa "men ojdå, vi får inte tipsa om någon speciell" och spände ögonen i kvinna nummer ett. Hehe.)
Känns väldigt skönt att ha hört från tre håll att det är Visma man ska ha, då slipper jag kolla upp flera och jämföra.
(Har ni fler tips om det här så bring em on!)
Mirjam: Jag med!
Du fixar allt själv! MEN - om du inte VILL fixa allt själv (så himla, himla KUL att bokföra och göra bokslut är det ju verkligen inte) så är det rätt billigt att få någon att göra det åt dig.
Fast du kommer ju vilja. Du har ju färgglad pärm.
Va kul, grattis! Tyvärr kan jag typ inget heller själv, men det finns ju listor på moms. Och fakturor kan visst se ut lite hur som, bara de accepteras av företaget. Jag får in de mest konstiga... Jag ska starta förlag inom kort så håller själv på och försöker lära mig allt. Printade ut massaninfo härom dagen. Förövrigt är Bolagsrätt den tråkigaste kurs jag gått, så himla synd.
Lisa: Bra att veta! Man kan ju fixa det mesta själv och sen ta hjälp av någon om det känns meckigt med bokslutet kanske.
DT: Tack! Och ja, såklart finns det listor, men det kändes lite konstigt att tre (!) personer på Skatteverket inte själva kunde komma fram till om det blir 6 eller 25 % moms på mina texter. Jag hoppas på 25, för annars blir det krångligt eftersom det är 25 % på bilder och jag ibland får betalt för text och bild i en klump. Men tänker mig att detta ger sig så fort jag frågar en journalistkollega, de har nog bättre koll på det än Skatteverkshandläggarna, som ska ha koll på detaljer ur alla branscher samtidigt. Och vad spännande det låter med förlag!
Men grattis, vad KUL! Jag är omgiven av folk med egna företag/f-skattsedel men kan väldigt lite om det själv.
Men grattis! Så spännande. Och ehm.. det låter rätt rörigt, det där med papper och siffror och grejer är definitivt inte min tekopp. Strongt att du ställde alla dom där frågorna, det var säkert många som satt och klurade på samma saker bara att ingen vågade. (Jag hade inte vågat, är sinnessjukt blyg i såna lägen)
Alltså, jag hade INTE vågat ställa dem om det var en stor grupp, men det var ett sånt där smidigt gratismöte man kan få ensam med en handläggare. (Plus att det var en praktikanthandläggare eller något som också var med)
Grattis!
Bra strategi och snygg pärm! Det kommer gå hur bra som helst, det fattar man ju.
/Anna
Skitaspännande! Det kommer att gå jättejättebra!
Svar på det att Monki ej vet att jag bloggar: Jag bloggar aldrig hemifrån, bloggar från jobbet och gör förinställda inlägg alt sparar som utkast och och publicerar från mobilen. lätt som en plätt. Ingen av oss sitter någonsin vid dator på kvällen, och gör jag det håller jag på med min bok :)
Sv: tack! vad gullig du är! Du får gärna ställa en väldigt massa dumma frågor till mig ang företag om du vill, har 3 st...så något skall jag väl kunna svara på... :) kram!
Vad roligt! Alltså, det låter lite klurigt och så, men smatidigt måste det vara så kul att frilansa for realz!
nej gud, det där är sjukt krångligt, kudos till dig som tar reda på fakta. jag hade eget ett tag förut när jag jobbade som massör och anlitade en snubbe som fixade bokföringen. det var så himla skönt att lämna bort det, plus att han hittade en massa bra avdrag som jag kunde göra, och de hade jag aldrig hittat själv. fin pärm! :)
Men ohhhh vad coolt!! Så himla bra!!
Så spännanden - hoppas det går bra!!!
Sex procent på text. That's how it is.
Björn: Verkligen, 6 %. Alla jag frågat hittills har nu sagt 25. Och hur gör man i så fall när man säljer text och bild tillsammans, då får man ju gissa vad de ger för bilderna och vad de ger för texten, om det är olika momssatser?
Verkade till slut som att 6% var för konstnärliga eller beskrivande verk, varan de sista tex var handböcker som man ger upp hela upphovsrätten till. Journalistiska texter fanns med som exempel både på 6 och 25 % - definitionen, så det verkar inte som att någon riktigt vet. Hur säker är du?
Visma EF som det tipsades om ovan sköter både bokslut och deklaration + innehåller faktureringsmodul så det är mycket för pengarna.
Nackdelen med att leja bort redovisningen till en byrå är att du har sämre koll på hur du ligger till ekonomiskt om du inte lämnar verifikat och ber dem bokföra ofta men då kostar det också mer.
Med de förenklade reglerna för enskild firma med kontantmetoden är det väldigt mycket enklare att sköta allt själv jämfört med hur det såg ut före 2007.
Tittade i en bok, 6% moms gäller för: allmäna nyhetstidningar, resor, upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk, böcker och tidskrifter, personbefordran, kultur, bio samt idrott.
Den springande punkten är om du säljer rättigheten till artikeln (6%) eller gör skrivjobbet som en konsulttjänst (25%).
Strålande, tack för svar!
Nu har jag inte läst de andra kommentarerna, så förlåt om jag säger samma sak. Men jag var på starta eget-information hos AF Kultur, där Skatteverket var och pratade. Där fick jag reda på att det är 6 % för text som gäller. 25 % är om du säljer bild. Säljer du text OCH bild delar du upp det på något snyggt sätt... fråga mig inte hur, jag har inte skickat mina fakturor än (har inte skaffat f-skatt än, men snart, snart), men jag har gjort såna jobb.
Skicka en kommentar