tisdag 18 oktober 2011

Dagens bild från ett främmande land, del 9: Cayman Islands

Grand Cayman, Cayman Islands, maj 2010.

Rockor är häftiga djur. De största - mantarockorna - är flera meter breda och mycket graciösa när de seglar fram i vattnet. Ofta lägger de sig alldeles ovanför dykare eftersom bubblorna gör dem nyfikna. Också stingrockor (som de på bilden) är av nyfiken natur, och utanför Grand Cayman i Karibiska havet finns mängder av dem. Vid en sandbank mitt emellan två av ögruppens öar är vattnet bara någon meter djupt och här bor hundratals rockor som gärna simmar fram och lägger sig på ens utsträckta underarmar. Av någon anledning tycker de mycket om när man sjunger eller pratar med dem, och de tycks också gilla att bli strukna över sin sträva hud. Lite som keliga husdjur i havet.
Bara några hundra meter bort tar det grunda vattnet slut och det riktiga havet tar vid, bakom närmsta korallrev stupar en undervattensbergvägg flera hundra meter ner i djupet.


(Klicka här för att läsa alla inlägg i serien "Dagens bild från ett främmande land")

6 kommentarer:

Kära Syster sa...

Rysningar! Det är så himla vackert (bilden, beskrivningen) men jag är verkligen ingen sea-person. För jag är rädd för vatten! Sådär, då var det sagt. Men jag älskar storyn, lite äckel-förtjust sådär.

/Anna

Johanna sa...

Haha äckelförtjust är en härlig känsla. Min kille (som var med och snorklade på det här stället) är också lite rädd för vatten. I alla fall så att han inte är så sugen på att ta dykcert, trots att han älskar fiskar och sånt. Jag hoppas lite på att han ändrar sig, för jag älskar vatten! Always have.

Kära Syster sa...

Jag antar att man kan jobba på det, om man vill och ids och tar sig i kragen:)

/A

Fifi sa...

Men vad gölligt att de gillar att bli klappade och sjungna för!

Lisa sa...

Verkligen vackert skrivet. Och vilket himla knasigt, sött litet djur. Åh, tänk om man hade en som husdjur så man fick sjunga hur mycket som helst och ändå vara uppskattat liksom.
Var det föresten inte en stingrocka som gjorde att han den där krokodiljägaren dog? Eller är jag helt lost nu igen?

Duktiga Tjejen sa...

Sån himla ballt djur och vad bra du har fångat det på bild!