onsdag 12 oktober 2011

Behöver er!

Det här med att frilansa innebär verkligen ett virrvarr av känslor kan jag tala om. Ofta är det fantastiskt, ibland stressande och då och då ångestladdat. Jag känner ingen som frilansar som inte pendlar lite mellan hopp och förtvivlan. 

Dock måste man säga att upp-sidorna av det hela är väldigt mycket upp, till exempel när man får resa. Resa i jobbet måste ju vara världens bästa grej. Och därav detta inlägg: jag vill ha lite tips av er. Ni vet ju redan att jag ska till Japan om en dryg månad, men först (nästa vecka) åker jag till London på reportageresa med en jätteduktig fotografvän som heter Linn.

Så snälla ni, var nu mina guider och ge mig era bästa Japan- och Londontips! Ös på för glatta livet så blir jag så glad så glad. Alltifrån turistgrejer av slaget "det finns ett jättehärligt café på den här adressen" (eftersom jag hoppas på att hinna turista en liten gnutta också, även om det kanske inte är så troligt) till diverse fenomen som "en skojig sak med Japan är att de kör sina hundar i barnvagnar" (för alltså de GÖR tydligen det!).

Allt är av intresse, okej? Okej. Tusen tack på förhand!

(PS. Och tack också för alla intressanta svar och tankar på förra inlägget.)

12 kommentarer:

Melinda sa...

Åh London min andra hemstad!! Finns inget bättre enligt mig! Hur länge blir du där? Kram

Johanna sa...

Ja, himla härlig stad! Men dyr vill jag minnas (varit där en gång förut, kanske 2005 eller så).

Har inte bokat biljetter än men troligtvis blir vi där tisdag till söndag.

Colombialiv sa...

Skriv till min fina kompis Juliana som bor i Japan! Jag mejlar adressen till dig.

Kram

Johanna sa...

Grymt, tack!

Melinda sa...

Kul jag åh Andreas åker alltid i dec åh julshoopar!! Har redan vart där två gånger i år! Jag Åh Ida tog en tur när killarna var i sweizch ell hur d nu stavas;) det är inte speciellt dyrt där nu, pundet e väldigt lågt! Längtar nu med tills vi åker :) kram

Duktiga Tjejen sa...

Fan vilket grymt jobb! Har varken varit i London eller Japan, men ville bara säga att det låter just grymt! Ser fram emot inlägg därifrån :)

egoistiska egon sa...

London: ät på Mildreds i Soho. Fantaaaaastisk vegrestaurang!

Fifi sa...

Åh, det var så länge sedan jag var i London, men jag ska se om jag kan hitta mina gamla Londontips!

Johanna sa...

Egon: tack, ska jag försöka pricka in!

Kära Syster sa...

Åh, jag vill också! Jagvilljagvilljagvilljagvilljagvilljag... Ursäkta, tips var det. Näpp, har aldrig varit där. Men om jag åkte skulle jag göra allt. Extra allt. Gör det, vetja!

/Elin

Sophia sa...

Jag fàr vara ful o be om din fràga tillbaka, dà vi àker efter dig.. ;) Har aldrig heller varit i London, ser fram emot det enormt mycket: vill självklart shopping, se en musikal kanske och sen sightseeing :D Hoppas ni fàr det underbart o ska bli skoj att läsa vad ni gjorde!

Karin sa...

Tokyo: Stora korsningen i Shibuya är ett givet turistmål. Annars gillade jag ett område som heter Shimokitazawa. Massa vintage- och skivaffärer, barer och massa snyggt klätt folk att spana på. Harajuku är häftigt och det finns annorlunda arkitektur att spana på bland bakgatorna. Överhuvudtaget gå in på smågatorna! Jag har bara varit där några veckor sammanlagt, så är ingen expert men det går liksom inte att turista fel i Japan. Det är så himla speciellt.
Om du ska resa någon annanstans än Tokyo rekommenderar jag Kyushu, finns så mycket fin natur/ varma källor/ stränder / allmänt skön avslappnad känsla.