onsdag 18 april 2012

Frågeleken del I

Nu har jag blivit taggad fyra gånger i den här "svara på frågor"-leken som cirkulerar - skoj! Ska försöka svara på alla frågor, och sen hittar jag på elva egna att skicka vidare när jag svarat på dem. Först ut: Jonnas frågor.  

1. Vilket är ditt första minne?
Det är ju helt omöjligt att veta vad som är det första minnet. Kronologin flyter liksom ihop lite. Men jag minns att min "snuttis" (snuttefilt) jag hade i sängen som lite hade en blå anka på sig, och att jag vid sidan om den vanliga kudden hade en med jordgubbar på som perfekt fyllde upp resten av sängens bredd. För sängen var ju för smal för två kuddars bredd. Det tyckte jag visst var väldigt convenient när jag var fyra eller så. Gillade jordgubbar, och jordgubbskudden.

2. Vilka föreningar är du, eller har du varit, medlem i?
Hm. Friluftsfrämjandet när jag var liten, sen Sävehof, handbollsklubben jag spelade i. Och så Friskis och Svettis. Och hmm, kommer inte på någon mer. Tänker kanske fel?

3. Vad samlar du på?
Bilder, för de utgör såna fina minnen och berättelser från ens liv. 

4. Vilket gymnasieprogram gick du och vilket borde du egentligen ha gått?
Gick natur. För att jag hade bra betyg och efter natur kunde man bli "vad som helst". Lät bra tyckte jag, trots att jag ju egentligen visste redan som liten att jag ville bli journalist. Borde ha gått samhäll om man ser till mina intresseområden, men trivdes bra på natur ändå. (Men herregud ämnena. Kemi/fysik liksom. Ingen partyhöjare direkt.). 

5. Vilket var ditt favoritprogram på tv när du var liten?
Ronja Rövardotter, om det räknas som program. Älskade filmen/henne. Ville vara Ronja, bo i skogen. Jag hade till och med mitt eget ställe i en klippskreva nära vårt hus där jag flätade sittunderlag av torrt gräs och krattade löv. Fick dock inte sova där själv för mamma och pappa.  

6. Om du bara fick äta en sak resten av livet, vad skulle du välja?
Lätt - avocado! Eller förresten haloumi. Om man med som "sak" kan säga tapas, så säger jag tapas och slänger in både avo och haloumi. 

7. Vilken ministerpost skulle passa dig bäst?
Utrikesminister tror jag. 

8. Hur ser din drömsemester ut?
Den är ett par veckor lång, inte stressad men ändå varierad och innehållsrik. Jag åker med nära och kära och vi upplever lite stad, lite strand, lite kultur, lite strapatser, lite natur, lite landsbygd och lite äventyr. 

9. Vilken bok önskar du att du hade skrivit?
Americanos av Magnus Linton. Dokumentärlitteratur om Latinamerika. Perfekt. 

10. Vilken är din värsta ovana?
Enligt min kille är det en het kamp mellan två olika: 1. Att jag inte ställer skorna i skohyllan när jag kommer hem utan låter dem stå på golvet framför den (hur stort problem kan det rimligen vara? undrar jag) och 2. Att det ramlar ner hårstrån från mitt huvud i handfatet. Eller ovanan består väl i att jag inte är så bra på att ta bort dem efter mig. 

11. Pest eller kolera?
Nä. 

2 kommentarer:

Jonna sa...

Toppen! Så kul att läsa allas svar, till och med roligare än att svara själv :)

Johanna sa...

Jag älskar enkäter och sånt, så den här frågeleken var ju perfekt :)