lördag 21 april 2012

Cykelmarodören

Häromdagen när jag skulle pumpa mitt cykeldäck utanför en cykelbutik exploderade hela däcket. Det dog. Eftersom jag smidigt nog befann mig fem meter från en cykelverkstad gick jag in och frågade vad det skulle kosta att laga den. 179 för däcket, 229 för arbete och slang, sa killen bakom disken. Han KAN ha sagt 249 på slutet, men jag minns iaf att det skulle hamna någonstans mellan 400 och 450.

Väl förvissad om att man såklart kan byta däck själv (och med "man" menar jag pappa eftersom jag inte vet hur man gör, kände stort självhat när jag insåg att jag faktiskt inte kan) bestämde jag mig för att köra på verkstadsdealen. Då slapp jag ju tex rulla hem en cykel med exploderat däck.

Igår kom ett sms. "Din cykel är klar! Kostnad: 812 kr".

Gemene man skulle kanske bli arg, men i sådana här lägen blir jag mest taggad. VAD FAN tänker jag och sen sitter jag och smider planer för hur jag ska argumentera för att inte betala en krona mer än 450. Jag nästan njuter för att jag ser fram emot det så. Hur ska det gå? Kan de ha skrivit fel i sms:et? Kan de ha hittat på det "billiga" priset i butiken? Kan de ha råkat byta bakdäcket också av bara farten? (Det var schletet men ej pajj).  Eller vad är det frågan om? Jag laddar för att - om de råkat byta båda däcken fast jag inte bett om det, och nu vill ha betalt - säga att de får sätta tillbaka ett schletet men ej pajj däck där bak och ge mig cykelfan tillbaka. För max 450 kr. 

Spänningen hörrni, spänningen!

UPPDATERING: De hade skrivit fel i sms:et. Eller rättare sagt hade killen räknat fel, och skrivit fel även i sina papper. Det skulle i alla fall sluta på 408 kronor. Blev nästan lite besviken över att inte få argumentera när jag var så laddad.

8 kommentarer:

Colombialiv sa...

Heja dig! Det är olidligt spännande!

Camilla sa...

Haha! Men du, får man gå på argumentationskurs hos dig? Om det där hade varit jag hade jag pungat ut med de där 812 kronorna. Även om de skrev fel i sms:et. De skulle kunna hävda att det då var ett skrivet kontrakt och jag skulle ba: "okej, vad synd" och så skulle jag BETALA!

Mvh Sveriges största mespropp

Trillingnöten sa...

Åh vad härligt! Jag älskar sånt där när man får ladda upp nåt...fast jäkla trist att det blev inställt!

pop my heart. sa...

Haha, bra att du fick som du ville iaf. Lite synd dock att missa chans att få argumentera när en är som upplagd för't!

Fifi sa...

Haha, ja, en blir ju så besviken när en har laddat med bra argument och så blir det inget!

Colombialiv sa...

Men åh! Antiklimax!

Nina sa...

Haha, förstår din urladdning där!

Miss Baglady sa...

sånt där är ju hur roligt som helst, att argumentera för att man inte vill betala mer än viss summa. jag älskar att komma med kloka argument i sånna situationer. så synd att du inte fick tillfälle att glänsa. men bra att det blev billigare.