måndag 26 oktober 2015

Jähättegod vegansk chokladkaka

Häromveckan gjorde jag och barnet ett litet besök på mitt kontor och tajmade självklart in detta med kontorets veckofika. Erik hade bakat en extremt god chokladkaka som jag krävde att få receptet på. Den är fantastisk. (Och vegansk, vilket var toppen eftersom jag inte kan äta mjölkprodukter så länge Nils fortfarande ammar. Och bra för miljön/världen dessutom! Men vill man ta vanligt smör går det förstås lika bra.) Jag bakade kakan häromdagen och går och smygäter hela tiden, så nu är det inte så mycket kvar längre.

Anyways, såhär gör man:

1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Smält 200 gram mjölkfritt margarin i en kastrull och låt svalna.
3. Blanda 3 dl socker, 2 dl vetemjöl, 1,5 dl kakao, en matsked vaniljsocker och en nypa salt (mitt eget tillägg) i en bunke. Tillsätt sedan det avsvalnade smöret och 2 dl havremjölk.
4. Häll smeten i en smord och kakaopudrad form (gärna en rund med löstagbar kant). Grädda i 15-20 minuter.
5. Medan kakan sedan svalnar, gör glasyr: Smält 50 gram mjölkfritt margarin. Bryt ner 100 gram mörk choklad och rör om tills bitarna smält. Tillsätt 1,5 dl florsocker.
6. Bred glasyren på kakan och garnera med något om du får feeling - klart!

Tips: Går utmärkt att göra en eller flera dagar innan den ska ätas, den blir bara godare av att stå till sig. God som den är eller med varma hallon och glass. 

Inga kommentarer: