tisdag 31 maj 2011

Bojkotta Gilette

Det här gör mig jävligt förbannad. Gilette, företaget som säljer hårborttagningsprodukter och rakhyvlar med mera, har på sin webbplats en site som är till för "mödrar och döttrar". Uppenbarligen har de kommit på att de kan kränga fler hyvlar om alla tonårstjejer börjar raka bort fjunen från sina ben i riktigt låg ålder, och riktar därför följande råd till landets mammor:
  • /.../ hanterar du samtalet på ett stödjande och positivt sätt gör du det lättare för din dotter att börja raka sig.
  • Låt henne se när du rakar dina ben.
  • Två gånger i veckan kan räcka. Det handlar om att hjälpa henne utveckla självförtroende.
  • Vissa tjejer börjar vid 10 års ålder /.../
  • /.../ det är ganska troligt att hon vill börja raka sig om hon har blivit medveten om hår på benen. 
Blir helt ledsen när jag läser det här, tioåringar ska verkligen inte behöva lära in behovet att raka sig. Att man som vuxen (eller äldre tonåring) väljer att raka benen är ju en sak, men hade jag haft en tioårig dotter hade jag velat att hon skulle känna sig fin som hon var. Inte att hon skulle utveckla självförtroende genom att "bara" behöva raka sig två gånger i veckan. Fy fan.

8 kommentarer:

Duktiga Tjejen sa...

Shit vilken omoralisk reklam! Och utveckla självförtroende? Jo tjena...

Johanna sa...

Mycket sjukt.

Colombialiv sa...

Fy fan.

Violfisk sa...

Helt sjukt!

Colombialiv sa...

Nu verkar de ha tagit bort sidan:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/tips-om-tjejers-rakning-skrotas-efter-kritik

Johanna sa...

Ja, jag fick precis länken av en kompis och läste just. Kanon ju.

Tur att det funkar att gnälla på bloggar och annat, känns bra att folket har den makten. Det har blivit så enkelt att reagera att de inte kan blunda för kritiken.

Fifi sa...

Det där är så sjukt! 10-åringar är barn och ska inte behöva tänka på att raka sig!

Ja, jag köper en massa babykläder på Tradera, det känns onödigt att bara köpa nytt till någon som bara kan ha plaggen i några veckor, plus att det krävs en ganska stor uppsättning plagg då det händer små olyckor lite då och då.

Johanna sa...

Jag håller med dig Fifi. Men skönt att de tog bort sidan i alla fall, det visar på att de allra flesta tyckte att det där var sjukt och dumt.