fredag 24 februari 2012

Go bananas!

Ikväll var jag och Josefine och Linn och en stor drös andra människor på världskulturmuseet och såg förhandspremiären av Big boys gone bananas - filmregissören Fredrik Gerttens uppföljare till hans dokumentär Bananas. Den första filmen handlar om det multinationella fruktföretaget Dole som skadat sina bananodlare genom att använda giftiga bekämpningsmedel trots att de kände till att de var skadliga. Det har till exempel gjort fruktodlare i centralamerika och Asien sjuka och sterila. 

Film två, den vi såg ikväll, handlar om vad som hände när den första filmen kom ut, om hur Dole under flera års drev en enorm apparat för att stoppa den och skrämma det lilla svenska filmbolaget till tystnad. Det lyckades de inte med. 

Jag älskar när underhunden vinner och när enskilda människors val gör skillnad i världen. Så dagens uppmaning blir: se de här filmerna. Och som jag sagt förut, köp rätt bananer.

4 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Ja! Den vill jag också se! Jag hörde hans sommarprat och det var riktigt bra...

Kära Syster sa...

Spännande!

/Anna

Fifi sa...

Vad bra att han gjorde en uppföljare så att allt det där kom fram!

Johanna sa...

Trillingnöten: Å har han sommarpratat? Det ska jag lyssna på.

KS: Ja!

Fifi: Verkligen.