fredag 16 februari 2007

Dagens riddle

Den här gåtan utsattes jag för av Politi-Vidar som vi hängde med ett tag i Brasilien. Han blev vansinnigt imponerad när jag turligt nog lyckades komma på svaret: (Tog dock en bra stund!)

Du är på väg mot ett mål och kommer till en T-korsning, där du inte vet om du ska ta vänster eller höger. I korsningen står dock alltid en av två identiska tvillingar, men det enda du vet är att den ena alltid talar sanning, medan den andra alltid ljuger. Du vet inte vem av dem som står där just nu. Båda tvillingarna vet vilket håll du ska gå för att nå ditt mål.

Vilken fråga ska du ställa (endast 1) för att få reda på vilken väg som är rätt?


Klura nu på detta medan jag åker till Lund och hälsar på N och M!


PolitiVidar, Ipanema Beach, Rio de Janeiro, Brasilien (Nov 2006)

10 kommentarer:

Anonym sa...

AH! Jag kommer inte att tänka p´å någonting annat under hela helgen...

Anonym sa...

ÅÅÅ. Känns nästan orättvist då jag har svaret *SPOILERVARNING*

Postar svaret i nästa post så ni som vill grubbla vidare ska slippa få svaret nu.

Btw. Trevlig helg!!!

Anonym sa...

Det rätta svaret är att ställa följande fråga till dem båda:

-Åt vilket håll skulle din bror leda mig så jag kommer dit jag ska. Till mitt mål.

Han som alltid ljuger kommer ju inte säga att hans bror pekar åt rätt håller utan ljuga och säga att hans bror faktiskt kommer peka åt motsatt håll.

Då det är dags att ställa samma fråga till person nummer två, han som alltid talar sanning, så skulle han ärligt tala om samma sak/riktning. "Min lömske bror skulle peka ditåt"

Utifrån det vet man svaret. Att gå åt motsatt håll än vad bröderna sagt för då hamnar man rätt :-)

Johanna sa...

nej!

det är ju fusk om man visste om det innan maria... ;)

men jaja, slut på det roliga...haha.

bra jobbat iaf!

Anonym sa...

Sorry. Fick dåligt samvete nu. Besserwisser är bara förnamnet. Om du vill gfår du GÄRNA radera ut min post ovan...

Anonym sa...

Detta förutsätter ju att båda bröderna är på plats samtidigt. Eller har jag missuppfattat det? :-)

Johanna sa...

haha... det är lugnt maria.. ;)

man får vara besserwisser när man faktiskt kan svaret.. hade bara sett fram emot en hel drös med "gguuuud, jag har ingen aaning-svar"

haha. men bra jobbat av dig! :D

Johanna sa...

och jacob; nej det förutsätter det ju inte. du frågar helt enkelt den tvilling som står där, vad hans bror hade svarat. sen gör du tvärtom.

Anonym sa...

Hehehe.

Detta påminner mig om när jag gick i "vanliga" skolan och aldrig räckte upp handen då jag visste rätt svar utan alltid sa det rätt ut. Det var liksom värt en utskällning av läraren bara för att visa att jag kunde svaret ;-)

Impulsiv till tusen.

Fröken Lund sa...

Den där kunde jag också.
Jag ska försöka komma ihåg en gåta som seriöst är den svåraste jag hört i mitt liv. Min expojkvän gav mig några veckors betänketid för att lösa den. Till slut gjorde jag det; med lite tips av min Fysiklärare på gymnasiet. ;-)

Tänkte jag kunde lägga upp den på min blogg sen också.