lördag 3 februari 2007

Begreppet Fredagsmys

Minns ni det? Fredagsmyset.

Jag älskade fredagar när jag var liten. Det gör jag i och för sig fortfarande, men inte på samma sätt. När man gick på mellanstadiet var sista timmen på skolveckan alltid något roligt, som slöjd eller roliga timmen. Man var alltid så otroligt lycklig just den timmen, dels för att man fick äta kakor och kanelbullar i klassrummet (vilket kändes helt fantastiskt "busigt" och lyxigt) och dels för att man skulle hem och ha fredagsmys. Den absoluta definitionen på en trivsam och mysig kväll. Fredagsmyset var helt enkelt en myskväll med familjen. "Vad ska vi ha på myset?" brukade mamma fråga innan hon tog ett varmt bad och pappa åkte och handlade godsaker åt oss på Konsum. Frågan gällde främst vilken sorts chips och dip vi skulle ha. Maten var nämligen alltid hamburgare med bröd för mig och bror, och räkor och vin till mamma och pappa. Varje fredag under hela vår uppväxt, och det var underbart.
Hamburgaren serverades prick 7, när Disneydags började med Piff och Puff i räddningspatrullen.

(Nånting händer, det är nåt skumt på gång, men våra vänner: De vaktar dagen lång och de finns i trakten häromkring. Vill du ha hjälp SÅ RING! Här kommer Piff och Puff!)

Sen följde ett familjeunderhållningsprogram klockan 8. Oftast med Harald Treutiger eller Anders Lundin. Favoriter vi minns är "24 karat" med Harald och "Det kommer mera" med Kattis och någon mer. Arne, var det väl? Och allas vår Martin Timell.
Numer gör man helt olika saker varje fredag. Vilket i och för sig också är trevligt. Men åh, vad jag kan sakna dessa fredagkvällar. Och TV-program. Och hamburgare. Och FREDAGSMYS.

NU ska jag åka hem till Ådäljan och ha fredagsmys med min familj.
(Och ja jag vet, det är lördag idag. Men det funkar precis lika bra!)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja ååå vilken nostalgi disney dax men va inte eva röse med där också? huhu ja o 24 karat vilken nostalgi o det kommer meraa nanananna ja det va tider det undra om det inte va bättre förr? haha =)

C sa...

Att vara liten var så enkelt. Inga krav på att göra något speciellt hela tiden. Det som var något extra var något extra flera gånger. Jag längtar också efter fredagsmys och att bara få njuta av "samma" sak, om och om igen!