söndag 14 januari 2007

Tandläkare Ulf

Min tandläkare heter Ulf. Han är väldigt bra, och snabb. Förra gången jag var där upptäckte han ett litet hål, så litet att det nästan inte behövde lagas. Nyckelord; nästan. För det var precis tillräckligt stort för att vi trots allt skulle behöva göra något åt det, som Ulf sa.

Jag kommer tillbaka ett par veckor senare för att laga mitt första hål. Ever. Lider inte alls av tandläkarskräck så jag tyckte inte att det var så farligt.

-Med eller utan bedövning? frågar Ulf.
-Eeh.. vad brukar folk ta? undrar jag, och känner mig hur dum som helst.

Jag får veta att ungefär hälften av patienterna kör bedövning, och hör sedan av någon outgrundlig anledning mig själv säga "Äh, jag klarar mig bra utan!", samtidigt som mitt inre skriker av ren och skär ångest. Smärta är jag inte så bra på.
Det tog ca 18 sekunder. Sen avbröt Ulf och sa "Jag kommer välja åt dig Johanna. Jag tror vi kör på bedövning ändå. Innan du går upp i brygga här på bänken".

Ja, jo, det var en smula genant.

11 kommentarer:

Johanna sa...

oh great... spam

Anonym sa...

hehe. spam e ju sådär lagom
skoj. :(

men klart du måste ha bedövning när du ska laga hål i tänderna. huh. jag har bara gjort det en gång. tack o lov! men då sa jag ge mig så mycket bedövning du bara kan. typ. ;)

Anonym sa...

jag är inte sådär jätterädd för tandläkaren, men det är klart att jag blev lite uppjagad när jag blev tvungen att dra ut en visdomstand förra året. Men, döm om min förvåning när jag inte kände ett dugg, inte ens när bedövningssprutan gick in, sen knakade det lite och oj, titta där var ju min tand! ...när nu tandläkaren förklarat för mig att jag måste dra ut resterande 3 visdomständer är läget under kontroll, jajjemen.

Johanna sa...

uh. visdomständer är inte kul. Jag har dragit ut 4... =) Även om det inte gör ont tycker jag att det där lilla knaket man känner är det vidrigaste som finns.

bedövning är bra. aldrig mer att jag lagar utan bedövning! Ingen ide att försöka vara tuff när man inte är det...haha.

Anonym sa...

Jag förstår dej! Eller inbillar mej att jag gör det. Jag har heller aldrig haft något hål, och inte ens en ynka tandställning. Så mina besök hos tandläkaren har aldrig inkluderat något vasst och obehagligt. Jag fasar den dagen då det är min tur att svara på frågan "med eller utan smärta?".

Nicky sa...

Jag känner att jag också måste bidra med en liten tandläkarhistoria.

Jag har alltid haft helt ok tänder, inga hål, lite tandsten bara, inget allvarligt. Så vaknar jag en dag och kan inte öppna munnen. Inflammation vid den ena visdomstanden. Ringde och fick en tid hos min tandläkare. Kom dit, fick antibiotika och en ny tid då dom skulle dra ut den.

När jag väl kommer dit nästa gång (rädd och fruktansvärt nervös) möts jag av tandläkaren och Ingrid. Hon är tandhygienist eller något sånt och är alltid med. Hon berättar för mig att det är en standardprocedur och att det inte är någon fara. En kvar senare håller hon mig i handen och klappar mig på panna när hela huvudet knakar och rädslan lyser ur mina ögon. Om inte Ingrid varit där den gången tror jag att jag hade sprungit därifrån. Sålänge Ingrid finns där kommer jag aldrig att vara rädd för att gå till tandläkaren.

Ha en bra dag!

Anonym sa...

varför ha ont?

Fröken Lund sa...

Vill du slippa spam så använd sån där "Word verification"! Funkar finfint.

Usch då. Prata inte om tandläkaren. Jag borde ha gått i höstas när jag var hemma i hemstaden eftersom jag har världens bästa tandläkare där. Nu får jag vänta till sommaren istället. Är dörädd att jag ska ha en massa hål i hela munnen.

För övrigt så har jag lagat flera ggr utan bedövning. Då slipper man återbesöket ifall de inte lyckats slipa till fyllningen bra efter lagningen. Det är extremt svårt att känna så länge bedövningen sitter i. Den sitter oftast i rätt länge också ju.

Johanna sa...

haha jag trodde faktiskt att jag hade på word verification! men att jag själv slapp skriva in det för att det var min egen blogg eller nåt.. hehe. nu har jag satt på det igen iaf.. =)

... min bedövning satt i 4,5 timmar efter lagningen. (Tandläkar-Ulf sa 30-60 minuter) han måste nog ha tagit i lite för att vara på den säkra sidan.. ;)

Anonym sa...

haha a aningens genant. Du är ingen hårding som mig som körde utan bedövning i min barndom. Skulle iof aldrig göra det idag =)

Fröken Lund sa...

Bedövningen sitter alltid i några timmar. Det var nog så länge sedan tandläkar-Ulf själv fick laga sina tänder att han inte minns hur det var med bedövningen egentligen.