torsdag 4 januari 2007

The Cities Book

Jag tycker om att smita in till bokhandlar ibland. Knäppa upp jackan, hitta en fåtölj och sen sitta och smygbläddra i böcker som jag inte har råd att köpa. Eller som jag rättare sagt bara inte unnar mig att köpa. Oftast handlar det om fotoböcker, stora tunga böcker fulla av vackra och intelligenta foton av allt möjligt. Har en stark förkärlek till dessa verk.
Den senaste bok jag spanat in på detta vis är "The Cities Book", (publicerad mars 06 av LP) som innehåller foton och små intressanta fakta/iakttagelser från 200 olika städer världen över. Självklart är New York, Buenos Aires och Bangkok med, men också riktigt små städer som man inte alls kände till sedan innan. De listar några basic facts såsom invånarantal och storlek, men också roligare läsning som filmer staden medverkar i, vad människor brukar syssla med och vilka ämnen som diskuteras på stadens fik och caféer. Trevligt.

"...the 200 most vibrant, diverse, hypnotic and chaotic cities in the world. /../ Taking our cue from the buzz on the street, we have captured the essence of each city through the eyes of a local. The Cities Book is our love letter to the bustling metropolis"

Check it out.

Inga kommentarer: