måndag 22 januari 2007

No hangings avaliable today... sorry.

Det här med statcounter är ju jävligt kul. Fixade en för en vecka sedan, så att man kan hålla kolla på statistik kring besökarna man har på bloggen. (Första chocken är ju att se hur många som faktiskt läser. Att någon läser över huvud taget. Och ännu mer chockerande; hur många som kommer tillbaka. Regelbundet. Tufft.)

Man kan se hur många besökarna är, hur många som återvänder, var de befinner sig någonstans, hur folk hittat hit och så vidare. Det går verkligen att få reda på allt. Du kan tom zooma in byggnaden ni sitter i, på en satellitbild. (Eller är det byggnaden där servern ligger, någon som vet? Antar att det är så... lite tråkigare.)

Roligast av allt är hur som helst att man kan se vad folk googlat på när de hittat sidan. Redan första dygnet hade någon googlat på Videoklipp med Saddam, och genom den sökningen hittat hit. Sedan under den senaste veckan har någon sökt på denguefeber (skriv en kommentar så kan jag maila dig det jag vet), skrivbordsunderlägg flyttfåglar (ehum...ledsen buddy), Amantani (du fick i alla fall en bild), och så hängningar. Igen.

Hjärtligt välkomna hit, allihop. Det här med hängningar verkar ju poppis nowadays, så ni som letade efter detta: ledsen att inte kunna bidra med en livehängning eller något sådant spektakulärt.

Hoppas ni hittar något annat av intresse.

2 kommentarer:

Fröken Lund sa...

Hey! Zooma in byggnaden man sitter i?

Nu är det du som får lära mig hur man hanterar statcounter, för det där har jag minsann missat.

Johanna sa...

hej!

haha, visst är det galet?! Men jag tror som sagt inte det är byggnaden för själva datorn, utan för servern. Det vore ju bara lite för high tech!

Hur som helst, många av bilderna är suddiga och kassa men den första jag råkade klicka på var hur tydlig som helst och riktigt riktigt nära. (över melbourne)

Gör så här:
1. klicka på recent visitor map.
2. klicka på "satellite" i högra hörnet av kartan.
3. välj en av plupparna
4. zooma på!

Lycka till!

(nu ser jag att alla just hela australien verkar ha sjukt tydliga bilder. man ser tom bilar och träd och trädgårdar jätteskarpt. Men en plupp jag hade pekar på ett träd på stranden i Perth... lite märkligt. Har de en server där?!

oh well..