fredag 13 mars 2015

Fredag, vårsol och torra bullar

Idag är det en dag kvar till BF. Herregud, sjukt overkligt. Bebisen är alltså beräknad att dyka upp i morgon (!) Jag tror dock att det kommer dröja ett tag, för än så länge känner jag mig som vanligt. Inget som gör ont eller på annat vis hintar om förlossningsstart. 

Bebisen får hemskt gärna titta ut i helgen men det känns också helt okej om det skulle någon vecka till. Det går verkligen ingen nöd på mig. I veckan har jag varit på gravidmassage, fikat med Johanna och Kerstin, fyndat skjortor till Axel och blus till mig på en utförsäljning på L'homme rouges kontor, läst, sytt och hängt i solen med Elsa, typ. Jag tror inte jag har rastlöshet i mig, älskar att få hänga runt såhär. Ovan men skön känsla att inte ha några jobb i huvudet heller. Och knäppt att våren kom samma vecka som jag slutade jobba. Tacktack vädergudarna.

Förresten har jag också, i enlighet med vad jag förstått att man ska göra när man går och väntar på bebis, bakat frysen full av kakor och bullar så att vi ska ha något att bjuda alla påhälsande människor på sen. En fråga: om kardemummabullarna blev lite torra (det blev de) trots att jag valt Leilas recept och dessutom haft i massa extra smör i fyllningen, vad kan jag rimligen ha gjort för fel då? Any thoughts? De blev även "ganska" mycket plattare än på bilderna på receptsidan... 

5 kommentarer:

egoistiska egon sa...

Du, det är de som kommer och hälsar på som ska ha med sig fika! Och mat. Matlådor är mitt bästa tips. Men jag bakade också massor, hehe.

Fifi sa...

Men redan BF? Redan? Oj!

lejnox sa...

För mycket mjöl i bullarna gör dem torra och hårda, knepet är att låta degen jäsa rätt kletig och "våga" hålla igen med mjölet. Lycka till!

Och lycka till med förlossningen, när det sen blir dags!

Lisa sa...

Det där (torra Leila-kardemumma-bullar) hände mig också sist. Så konstigt, de brukar bli jättebra ju? Kanske hade jag för mycket mjöl. Tror inte heller jag lät degen jäsa tillräckligt. Det tar alltid SKITMYCKET längre tid än Leila säger i receptet. Det står 40 min, men om degen ska bli dubbelt så stor (som hon väl också skriver) tar det typ två timmar hemma hos mig.

Så SPÄNNANDE med bebis snart, wiiiiiii!

Colombialiv sa...

Åh! Du skulle alltså kunna föda barn precis just i denna stund! Så himla himla spännande!