söndag 30 september 2012

Vinprovningen

Igår kväll var jag och D på vinprovning med min bror och hans tjej samt vår kusin och hennes man – en bröllopspresent till de sistnämnda. Svårt det där med vin alltså. Ett luktade extremt mycket sötlakrits och jag var hundra procent säker på att jag gissade rätt på det, eftersom sötlakrits fanns med under det vinets dofter. Sa även högljutt "Är det inte det här rätt kommer jag aldrig hävda något om smak eller doft under resten av mitt liv."

Det var såklart inte det vinet. Det doftade vinbär eller nåt, tyckte experterna. 

Jag lyckades till slut ändå få två av fyra rätt (det första eftersom det var väldigt ljusrött och det bara fanns ett vin som skulle vara det, det andra för att jag tjuvlyssnade när kusin Sara sa "pepprigt!" och då valde enda vinet som hade peppar med i beskrivningen. Är expert på detta som ni hör). 

Efteråt åkte vi hem till Anders och Linnea där vi bjöd Sara och Johan på trerättersmiddag. Det var fasen godaste jag ätit på länge: mina trattkantarellknyten med chilifärskost och Elba-handlad Pecorino Canestrato till förrätt, Anders och Linneas magiska (!) fisksoppa med aioli och vitlöksbröd till huvudrätt, och så min blåbärscheesecake till efterrätt. Jag hade freestylat och fyllt digestivebottnen med hackad after eight-choklad = hysteriskt gott, faktiskt. Blir nu hungrig av att bara tänka på detta. 

4 kommentarer:

Fifi sa...

Men gud, nu när jag har läst om din cheesecake känns det som om jag inte har ätit något gott på 100 år!

Jenny sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jenny sa...

Men RECEPT kvinna! På förrätten alltså, har ungefär fem kilo (orensad) svamp i köket.

Johanna sa...

Kommer!