fredag 11 februari 2011

Report #2.

Vi lämnade Rabat med tåg i eftermiddags och lyckades utnyttja förmiddagen till max. Först två intervjuer, en kort skrivpaus på hotellet, en pizza on the run jagad av ilskna bin som Erik är allergisk mot och sedan hade en politisk demonstration den smidiga egenskapen att hållas precis utanför vårt hotell. Där fick vi några till bra pusselbitar till två av de jobb vi ska göra - c'est parfait! Det här med logistiken har verkligen skött sig mycket, mycket bra och vi hoppas att den har vett att fortsätta med det.

Språket är förstås lite lurigare - Erik är väldigt bra att ha då hans franska är väldans mycket mer invand än min. Det har hjälpt oss mycket. Arabiskan är vi ju båda lite ringrostiga på om man säger så... Här i Västsahara bör rimligen spanska funka lite bättre så från och med i morgon ökar mitt kommunikationsansvar några snäpp - ser fram emot detta.

Nu är vi i Dakhla i Västsahara och jag ser verkligen fram emot de kommande dagarna. Dels för att det innebär spännande jobb, men också för att vi råkat boka in oss på ett lyxhotell. Efter att ha åkt taxi för sex spänn till hotellet från flygplatsen insåg vi vilken flärd vi får omge oss av de kommande dagarna. Vårt hotellrum är en smärre lägenhet på 30 kvm, inredd helt i röd sammet och genom glasväggen bakom sammetsgardinerna hör vi havet brusa stilla och cikadorna surra i kör. Vågorna skvalpar in under det stora soldäcket alldeles utanför, så om man vill kan man hoppa ner rätt i vattnet från baren.

Eriks första kommentar var att jag måste fota honom när han ligger på sammetssoffan och "lyxar sig", så här kommer ett litet smakprov på hur vi numera bor:


Herr photographer har ju fyllt vår kvot av kamerautrustning så jag har bara iPhonen att knäppa med, men här kommer lite bilder från de första dagarna (Rabat):


Nu har jag ägnat kvällen åt att skriva klart en text som måste lämnas i morrn (ni som är i Göteborg kan ju kolla GP i helgen om ni skulle bli sugna på att läsa vad vi gjort*) och så har jag tagit ett bad. I badkar. Eftersom vi är mitt i Saharaöknen kände jag att det enda moraliskt försvarbara var att spara på vattnet, så jag badade med halvfullt kar. Men ändå, lyx lyx att vara ren, varm och insvept i röd sammet.

* UPPDATERING: nu avgår Mubarak i Egypten, spännande! Gissar att vår text därför kommer in först nästa v, kanske nästa helg.

3 kommentarer:

Malin sa...

Fasen vad grymma ni är. Känns tryggt att veta att du är i sällskap av en härnösandare - världsvana som vi är!

Ta hand om er! Kram!

Johanna sa...

Eller hur! :) Vi har redan konstaterat att vi båda känner dig och att ni är flera härnösandare på GP... :) Kram kram

Anna sa...

Otroligt spännande att følja er. Jag blir lite avundsjuk, samtidigt som jag är en fegis (har blivit efter två barn) och hoppas att allt kommer gå bra. (Så klart gør det det!)