tisdag 1 december 2009

Ryssland, ett land man inte lätt besöker.

Jag är van vid Sveriges ganska normalhöga nivå av byråkrati. Jag är också van vid att resa till länder som i vissa fall kan kännas byråkratiska men som mest kännetecknas av en låt-gå-attityd. Sen har jag förstås, som ny invånare i Bern, lärt känna Schweiz byråkrati och trodde kanske att landet nått någon form av topplacering med alla sina papper och regler.

Men. Ryssland - I´m telling you - LEDER LIGAN ÖVERLÄGSET.

I januari ska jag hälsa på Karin i St Petersburg, där hon pluggar den här terminen. Jag tänkte mig att det väl bara var att boka flyg och kanske smita in på ryska ambassaden lite snabbt någon dag och "fixa visum". Men det visade sig snart att så lätt skulle det inte bli.

För att få åka till Ryssland som svensk turist måste man ha bokat hotell och betalat i förväg för samtliga nätter i landet. Annars går det inte. Det är bara tvärt nej tydligen. Men om man bor utomlands, som jag nu, gäller lite andra regler. Då gäller det att skaffa ett visum, men också en officiell inbjudan från Ryssland. En INBJUDAN. Karin förklarade det här för mig och fällde själv kommentaren Du behöver inte komma, jag inser ju själv att det är helt hopplöst innan hon hade förklarat klart. Om man då inte är bundis med presidenten eller ska arbeta i landet, kan man kontakta en agentur som på något vis "skaffar" en sån här inbjudan, version fejk. Helt lagligt och i sin ordning, men det låter ju helt sjukt.
Vi läste deprimerade på nätet att det kostar strax under 2000 kronor att köpa en sån här inbjudan och ett visum här i Bern. Alternativet var att skicka pass och allt till Berlin, för allt är ju billigt i Tyskland. Men inte att skicka saker dit, det skulle kosta 500 kronor bara i porto.

Till slut hittade Karin en annan lösning åt mig, ett företag här i Bern som fixar visum via konsulatet i Moskva eller något sådant. För en dryg tusing. I det här läget känns det som rena kapet! Så nu har jag lagt 168 franken, mitt pass, ett foto och massor av ifyllda ryska blanketter i ett kuvert och åkt till andra sidan stan för att stoppa ner det i brevlådan hemma hos en ryss. Som enligt hans kollegas meddelande på mailen är på resa i Ukraina och kommer hem den 12:e december, men ändå ska lyckas ha färdigt mitt pass innan den 9:e december.

Att det inte riktigt går ihop är inget jag vågar tänka på just nu.

Att vem som helst kan sticka in handen i brevlådan och ta mitt kuvert med passet och mina pengar är inte heller något jag vill tänka på just nu.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ojdå vad spännande! Man kan tänka sig det är betydligt lättare att skaffa ett svenskt visum för oss ryssar. Är man ryss, så är man definitivt en skum person oavsett yrke och ålder. Och därför har man för fan att jämt bevisa sin oskuld, tex bekräfta sin inkomst, bekräfta att man inte kommer stanna, visa upp personbevis (typ den inbjudande personen tar på sig mina kostnader mm) och dylika förnedrande saker. Kan man inte svenska - betraktas man såsom en potentiell tjuv, kan man svenska - kan man tydligen vara en KGB-anställd spion, åtminstone är varenda ryssjävel en potentiell ekonomibelastande invandrare (åk hem!).
Så rysslands byråkrati är bara ett spegelsvar på sveriges ryssfientlighet samt dubbelmoral i högsta grad.

Johanna sa...

Hej anonym.

Vad hemskt att du känner så. Fy. Är det något jag verkligen avskyr så är det just den typen av förutfattade meningar och främlingsfientlighet, och tyvärr finns den nog i nästan alla samhällen världen över, men i olika form. Beklagligt.

Ha det bra!

Daniel sa...

Ja lite byråkrati e det med ryssland. Åker ofta dit.. när där jag bor i Finland. Men värt besväret.. så härligt å fin i ryssland! Diggar mitt storebrorsgrannland!