torsdag 31 december 2009

00-talet.



Ännu ett år är till ända. Ett helt decennium till och med. Ett decennium som visserligen handlat om terrorism, klimathot och finanskris, men också om globala samarbeten och teknologiska under. Apple har kommit med fantastiska produkter som revolutionerat våra liv. Kina och Indien har blivit ekonomiska supermakter. Man har på stenåldersmanér hängt Saddam och det blev fred på många ställen men nya krig på andra. 

För min egen del har nollnolltalet varit utmärkt. När det började var jag en lång och ranglig tonåring som gick i nian på Vallhamraskolan i Sävedalen. Då var det modernt med Savann-byxor och diskussionerna handlade mycket om huruvida mobiler med inbyggd antenn - som den nya Nokia 3210 hade - kunde orsaka cancer och snar död. På den tiden brukade vi kolla på film i Sofias källare på Mimersvägen och tjata hål i öronen på våra föräldrar för att vi skulle få sova över där både tjejer och killar. En på många sätt kul tid.

Tio år senare är jag en rättså vuxen människa som gjort en himla många roliga saker. Jag blev till exempel journalist till slut, som jag velat sedan mellanstadiet. Jag har rest kors och tvärs och fram och tillbaka och lärt mig att gilla sushi som verkade så äckligt innan. Jag har förlorat min mormor, min morfar och min farmor och liksom ändå överlevt. Och jag har sett min bror gå från att vara en 12-årig gitarrspelande grabb till en 22-årig gitarrspelande, intelligent och begåvad rockstar. Inte så illa pinkat.
Jag har verkligen diggat nollnolltalet och för min del får gärna tiotalet flyta på i samma stil.

Gott slut och gott nytt, allesamman!

 ___________________________________________________________________

Före precis ett år sedan skrev jag en lista över saker jag ville göra under 2009. Såhär gick det:

* Gå till Villerkulla i Göteborg lite hungrig och äta mig fördärvat mätt på deras kakbuffé. 
Har jag tyvärr inte gjort. Men det är ju något man gärna har kvar att göra.


* Göra (minst!) en ordentlig resa.
Har jag verkligen gjort. Jag var i Sydafrika och Mocambique i en månad. Sen flyttade jag till Schweiz. Utöver det har jag varit på trevliga resor till bland annat Berlin.

* Skriva exjobb om något sjukt spännande i något sjukt spännande land och sälja in några sjukt bra rep från det till en sjukt bra tidning. 
HAR JAG GJORT. I sydafrika, med bästa Johanna. Och vi sålde det till Ordfront. (Att ersättningen för det gick helt i stil med den ekonomiska kris vi befinner oss i behöver man ju inte fokusera på).


* Starta ett frilansföretag. Det kan ju vara bra att ha.
Nope. Den tummen har jag inte fått ur än. 

* Läsa mycket böcker.
Oh yeah. Check. 

* Bli jätteduktig på alla funktioner på min D80.
Nåväl. Lite nya grejjer har jag snappat upp, och så har jag gått en kurs i bildbehandling och fått en extern blixt i julklapp. 

* Lära mig potatisgratäng. Jag vet att det är lätt men jag har bara aldrig gjort det.
Mje, just det har vi nog inte gjort. Men vi har köpt en Raclettegrill. 

* Flytta ihop med David.
Oui. Flyttat in till på Eklandagatan och flyttat med till alplandet.

Inga kommentarer: