måndag 20 augusti 2007

...och i köket hängde en elefantkrok!

Stockholm var bra på många sätt. På ett sätt för att det var kul att hänga med brorsan några dar, på ett annat sätt för att jag verkligen behövde slappa och ta det lite lugnt (vilket vi gjorde mycket) och på ett tredje sätt för att Stockholm är en så trevlig stad.

Lägenheten vi lånat var väldigt skojig. Jag skrev en lista till D (som ska bo där i höst) med saker jag noterade och tyckte var roliga. Bland annat innefattade den att

* Han som bor där "på riktigt" har fixat 40 eluttag. Hur får man plats med så många elektriska saker på 16 kvadrat?
* Duschen är landets sjukaste. En slang går från kökskranen och in i badrummet, där man får stå i en vit Ikea-låda och tvaga sig. Roligt, men konstigt. Jättekonstigt.
* Hur länge man än tittar på de fem tavlorna ser man inte den röda tråden.
* Han som bor där har en DVD-samling med SEX säsonger av (...trumpetfanfar:) Hem till byn. Det är lika förfärligt som sant.
* På anslagstavlan hänger menyer till olika pizzerior. Inte en, inte tre, inte fyra. Nej, ÅTTA olika pizzerior. Åtta!
* Balkongen är en sån där balkong som inte är en balkong.
* Tapeten har ett spännande, stort, the grudge-inspirerat klösmärke ungefär i huvudhöjd på ena väggen. Jag vet inte riktigt hur man kan försöka förklara det.
* Badrumsspegeln är ett cykeldäck, från en liten, liten BMX. Det må låta spännande, men är bara fult. Verkligen bara fult.
* Badrumshandtagen däremot, i orange plast, tror jag hade kunnat vara otroligt snygga i en annan värld, i ett annat sammanhang och på en annan dörr. Men jag är inte helt säker. Jag är inte så bra på sånt. Och jag är inte så bra på orange, just.

Detta var en ganska kort version av listan jag skrev, som slutade på åtta handskrivna sidor. Tänk er en lägenhet som rymmer så många märkliga ting. Verkligen helt briljant!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hihihi den skulle jag vilja se... särskilt cykeldäck-spegeln!! toppen.

Björn sa...

haha, ja, låter...grymt bisart...litet art-deco smaklöst...
tack för kommenteren på min blog, förresten och jag tror jag kom till din via Malin lr kanske Emelie...

Iaf, ha det underbart!

Björn sa...

Och ja, likt det mesta dom har gjort, är Till Kingdom Come hjärtbrytande vacker :D