torsdag 23 augusti 2007

Fråga tjuven!

Fylla i försäkringspapper måste ju vara det tråkigaste i världen. Vissa frågor är så dumma.
Varför frågar IF mig vad en d70 kostar i dagens läge? Litar de på vad jag skriver, eller kommer de kolla upp det i alla fall och säga "haha, i den här nätbutiken finns faktiskt en billigare, hon hade inte letat länge nog, eller så ljög hon"? Har de inte listor för värdet på olika prylar?

Den knäppaste frågan av alla stod på blanketten när jag, i Indonesien, var på polisstationen för att göra en anmälan på stölden av kamerorna. Jag besvarade skriftligen när det hade inträffat, var det hade inträffat och hur det hade inträffat. Alles gut. Men sen kom sista frågan: "Varför?"

"Well, I haven´t got a clue, ask the thief!" skrev jag. Med bläck. Då sa J till mig att skärpa mig och inte vara så barnslig. Jag tyckte att jag var fullkomligt realistisk. För ärligt talat, till dagens datum fattar jag fortfarande inte vad de ville att jag skulle skriva på den raden.

2 kommentarer:

Björn sa...

haha, du har rätt(!) men jag tror att dom menar: "hur kom det sig?"
eg. hade du verkligen sett till att alla dörrar och fönster var stängda och låsta?
Vad som alltid låter bra, är om man säger: "jag gjorde verkligen allt för att inte locka tjuvar att sno mina saker: alla dörrar och fönster var stängda och låsta och mina saker låg i ett stängt och låst skåp."
haha, Capito?
Iaf, ha en underbar dag!

Johanna sa...

jo. jag vet. men ändå. frågan är ändå dum på nåt sätt.