tisdag 28 augusti 2007

Bara till Frederikshavn och sen 20 mil

Idag flyttade Sofia till Århus. Jag sprang ner till färjeterminalen efter skolan och gav henne en sista kram. Vi grät ganska mycket. Jag är så van att ha henne här, det är nog mest det. Hon kommer att vara saknad.

Å andra sidan är det ju inte så långt. Jag ska åka dit, ofta. Det är bara en färja till Frederikshavn och sedan 20 mil. Ingenting. Vi besökte Århus över dagen i lördags och rekade nya stan. Jag är bra på att reka nya ställen. Jag är inte riktigt lika bra på danska. När vi beställde mat i donkens drive-through sa killen i kassan något till oss. Vi förstod inte, utan frågade om, 4 gånger. Det lät som att han sa Ska ni äta här? vilket vi tyckte var en konstig fråga med tanke på att vi stod i drive-through-kön. Till slut sa vi english?varpå kassakillen lutade sig in i vår bil -långt- och sa Have.. a.. nice.. DAY!.

Just nu känns det som att alla flyttar iväg. Sofia flyttar till Danmark. Karin flyttar till Tyskland. David flyttar till Stockholm. Ted bor i Melbourne. Karin E i Uppsala. Nicole och Martin i Lund. Förvisso en anledning att åka och hälsa på folk.

4 kommentarer:

Björn sa...

Jag önskar dig all styrka i världen!
Men som sagt, så jättelångt bort är det inte. Var glad för henne att hon får göra nåt så spännande!
Iaf, ha det bra och njut av livet.
p.s. klart ni inte fattade vad Dansken snackade om...ni är ju från norrland ;D
d.s.

Johanna sa...

haha jo.. men göteborg ligger ju ändå väldigt nära danmark, rent geografiskt, kan man tycka :)

men man kan ju inte förväntas förstå folk som säger "knus" istället för kram, och "snegl" i stället för kanelbulle.

Björn sa...

Med empati, öppenhet och nyfikenhet kommer man långt...

Knus og kram fra Björn

Björn sa...

Och du minns väl vad jag sa om Lönsboda: allt ovanför är Norrland ;D