lördag 31 december 2016

Årslistan 2016


1. Hände något/gjorde du något i år som aldrig hänt förut? 
Skolade in barn på förskola. Budade på ett hus. Sprang 21 km. 

2. Höll du dina nyårslöften?
Träningslöftet höll jag under hela våren, sedan totalfalerade det. Skyller på förskoleförkylningar. 

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
2014 och 2015 var det ju massor, men det här året var nog ett mellanår? Livrädd att jag glömt någon nu, men nej, tror inte det. 

4. Dog någon som stod dig nära?
Nej. Så tacksam över det. 

5. Vilka länder besökte du? 
Tyskland (Berlin med jobbet), Portugal (Algarve och Lissabon) och Danmark (Skagen över dagen). 

6. Är det något du saknar år 2016 som du vill ha år 2017?
Hm, en go weekend till rolig europeisk storstad. Det fick jag ju iofs i våras med jobbet men tänker nu med Axel och Nils eller med vänner. Eller kanske med mamma? Det vore mysigt. 

7. Vilket datum från år 2016 kommer du alltid att minnas?

Kanske inga specifika datum men tusentals specifika ögonblick.

8. Vad var din största framgång 2016?
Att vi gått från föräldraledighetsfasen till båda jobbar heltid-fasen på ett oväntat smidigt vis. Det gjorde vi bra!

9. Största misstaget?
Vet inte faktiskt.

10. Har du varit sjuk eller skadat dig?

Förkyld hela hösten, typ, vilket varit hemskt. Nils har väl tagit hem virus från förskolan men inte varit alls mycket sjuk själv (skönt!) men jag har hostat i veckor i sträck. 

11. Bästa köpen?
Trådlösa hörlurar att träna med. COS sjukt sköna strechjeans med resår i midjan som min kollega tipsade mig om - känns som att gå till jobbet i mysbrallor.  

12. Vad spenderade du mest pengar på?
Hyra och mat antar jag. Och julklappar! Men enskild pryl? Vet faktiskt inte.

13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
Ja, verkligen. Min familj gör mig fasen überglad varenda dag. Tänk att jag får ha dem! Så skojiga personer att leva ihop med. 

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2016?
Håkan Hellströms.

15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Absolut glad, men svårt att säga om jag varit gladaRE. 2015 var ett jädra glatt år det med. 



16. Vad önskar du att du gjort mer?
Rest, kanske? Alltid det.

17. Vad önskar du att du gjort mindre?
Pillat med mobilen. Så himla mycket tid som spills i onödan där, när man slösurfar eller spelar two dots eller kollar insta. Kul men ibland ovärt. 

18. Hur tillbringade du julen 2016?
Den 23:e och på dagen på julafton var vi hos mina föräldrar med min familj. På eftermiddagen på julafton åkte vi vidare till Axels familj allihop och firade tillsammans där. Älskar att våra familjer firar tillsammans och målbilden för livet just nu är att ha ett hus nästa år och fira med allihop där. 
I mellandagarna var vi i Bexet som vanligt, också det väldigt mysigt. Ingen snö, men väl en storm!

19. Blev du kär i år?
Inte blev, men var. Hela tiden. 

20. Favoritprogram på TV?
SKAM är ju helt klart höstens tv-upplevelse, gud så bra. Utöver det många HBO- och Netflixserier.
Och på tv-tv: På Spåret. Jorden runt på sex steg. Osv.

21. Bästa boken du läst i år?
Så svårt att välja en bara men on top of my mind: Jag ger dig solen av Jandy Nelson och Alltid lite till som min kompis Malin Jonson skrivit! (En biografi om Frida Wallberg).

22. Största musikaliska upptäckten upplevelsen?
Bytte ut ordet upptäckten eftersom jag knappt upptäckt någon ny musik i år. Musikaliska upplevelser dock? Jorå! Till exempel Father John Misty på Trädgårn i maj, Håkan Hellström på ett fullsatt Ullevi i juni, och Goat på Pustervik i november.

23. Något du önskade dig och fick?
På det rent materialistiska planet: till exempel en fin ullkappa och härliga lyxiga lakan, i julklapp. En lång och fin sommar. 

24. Något du önskade dig men inte fick?
Ett hus. Men det kommer när det kommer. 
  
25. Vad gjorde du på din födelsedag 2016?
Vi var i Lissabon och det var sista dagen på Portugalresan. Hittade en supermysig restaurang i en gränd där vi åt massa ostar till middag och Nils gåtränade med stapplande steg på kullerstenarna intill. 

26. Finns det någonting som skulle ha gjort ditt år ännu bättre?
Att vi hade hittat drömhuset med planerat inflytt nån gång under 2017. Då hade vi kunnat njuta av stan ett tag till men ändå sluppit tänka mer på var ska vi bo?

27. Vad fick dig att må bra?
Att vara med familj och vänner. Och att ha egentid. Hehe.

28. Vad minns du tydligast ur nyhetsflödet det här året?
Att Trump vann det amerikanska valet över Hillary Clinton (skräcken). Syriska flyktingar och allt fruktansvärt de genomlider. IS terrordåd runt om i världen (Bryssel, Nice, Istanbul, Orlando, Berlin, osv). Zikavirus. Brexit. Den svåruppnådda freden i Colombia. Panamadokumenten. Och att
 koldioxidutsläppen slutade öka, äntligen, men att 2016 ändå blev det varmaste året i modern tid globalt sett. Så många obehagligheter. 

29. De bästa nya människorna du träffade? 
Finns säkert många, men den första jag kommer på: Lisa! Min nya kollega som är briljant. Känns märkligt att vi inte träffats förut i något sammanhang eftersom vi verkar ha typ samma liv (hon är till exempel också uppvuxen i Sävedalen och vi har många gemensamma vänner).

30. Vad har du för nyårslöften inför 2017?
Först ska vi se hur jag lyckades med förra årets. Löftena i kursiv text, resultaten inom parentes:
  • Att träna tre gånger i veckan i snitt, det vill säga 156 pass totalt. Minst 100 pass på Sats. Att ställa upp i Lurs backyard ultra och springa minst tre varv, dvs en halvmara. (Lyckades snitta tre träningar i veckan fram till sommaren, sedan gick det brant nedåt pga lättja (under sommaren) och förkylningar (under hösten). Sprang dock tre varv på Lurs, 21 km!) 
  • Lyssna mer på musik och aktivt leta efter ny musik. (Fail.)
  • Läsa minst 30 böcker + Fokus varje vecka. Minst en bok måste vara på engelska. (Misslyckades här, läste 19 böcker, alla på svenska.)
  • Att promenera till jobbet (eller cykla) som default, inte lat-hoppa på vagnen varje dag. (Lyckades! Har cyklat nästan hela tiden.)
  • Att smörja in mig med body lotion ofta. Det är kladdigt och jävligt men så himla värt när det gått två dagar och benen är alldeles babylena istället för pluppiga. (Det här var kanske lite bagatellartat som nyårslöfte och jag tror inte riktigt att jag lyckats heller. Men tycker fortfarande att det är en bra målsättning att ha.)
  • Och så fortsätter jag träget att sätta upp "göra fotoböcker av mina bilder" på listan. (Well fail. Men NÅN GÅNG HÄNDER DET.)
Och så årets. Inför 2017 lovar jag att:
  • Snitta tre träningar i veckan. 
  • Läsa minst 24 böcker. Ljudböcker räknas (har precis skaffat Storytel).
2016, du var ett fint år. Du gjorde min bebis till ett litet barn och gjorde mig rutinerad på mitt sprillans nya jobb och gav oss en underbar lång ledig sommar tillsammans. Sett ur ett världspolitiskt perspektiv var du en liten röv. Ser väldigt gärna en bättring på den fronten under 2017. 

Idag är det nyårsafton och vi har firat med lunch hos mina föräldrar. Nils har stannat kvar där över natten och ikväll ska jag och Axel på middag/fest hos Anders och Linnea. Först: lite seriemaraton i soffan. Mmmm. Hoppas ni alla får en fin kväll och ett alldeles smashing 2017! Gott nytt år! (Eller gott slut som alla riktiga vuxna säger såhär före tolvslaget).

2 kommentarer:

Unknown sa...

Tack för att du bloggat 2016. Älskar din blogg och dina foton. Under 2017 ses vi igen, eller hur?!?

Johanna sa...

Å tack, så himla glad jag blir. Och JA, verkligen! 2017 måste vi se till att ses igen!