måndag 13 oktober 2008

Världens lättaste sätt att göra en bra sak.

Min kompis Lotta har flyttat till Mocambique där hon gör praktik på United Nations World Food Programme. På sin blogg tipsade hon om den här sidan, Freerice. Där kan man spela ett frågesportspel (testa dina engelskakunskaper, sätt ut länder på kartor eller välj något annat ämne) och för varje rätt svar donerar sponsorer ris till hungrande människor. Besök sidan. När de till och med hittar smarta sätt för att människor gratis ska kunna "ge" pengar till välgörenhet har man ju knappast några bra utsäkter för att låta bli. Kan man ägna tid åt Blokkokopter och andra tidsfördriv kan man göra det här!

(Bilden är från Malapascua, Filippinnerna, Juni 2007)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Å andra sidan känns det störande att sponsorerna inte kan donera pengar till ris, utan att jag surfar in på deras sida och klickar lite.

Men visst, alltid något.

Jag donerar 200 kronor i månaden till Läkare utan gränser, och har gjort så i flera år. Det är mitt sätt att bedöva samvetet.

Inte för att 200 spänn är någon jättesumma, som gör någon större skillnad. Men det känns åtminstone bättre än att bli en av de där människorna som en gång om året ringer in 50 spänn på någon tv-sänd gala, och sedan känner sig jävligt nöjda med sig själva.

När människor behöver bli underhållna av Sissela Kyle och höra Kristin Kaspersen dra snyfthistorier - för att få tummen ur - då är det något som är jävligt fel.

Johanna sa...

Jag håller med dig helt och hållet! Men eftersom samhället är fullt av sådana människor tycker jag att smarta sätt som får fler att se behoven som finns (och kanske får dem att agera mer i framtiden), ska välkomnas.