fredag 24 oktober 2008

och hon åt lite mer choklad och bredde ut sig i soffan.

Den här veckan har jag börjat på Utland och det är så roligt att jag går till jobbet även när jag är sjuk. Jag har haft en sån där dryg höstförkylning men det gör liksom inget. När jag var hemma en dag med feber längtade jag tillbaka till jobbet och det är en sån lyx att känna så! Min chef sa idag att hade kollat om de kunde skicka iväg mig nånstans i världen men att det verkade som att man inte fick göra så med praktikanter. Han sa det lite ursäktande men jag blev helt lyrisk bara över tanken att det ens hade kommit på tal. Lilla jag, på vift någonstans, för DN Världen? Gudbevars.
Veckan har varit go, jag har bland annat fått skriva om den globala uppvärmningen som gör att indiens bengaliska tigrar attackerar människor, jag har (snörvlig, snorig och hostig) intervjuat en etiopisk man som arbetar på Unicef i Etiopien om svältkatastrofen där (han var väldigt trevlig och log medlidsamt o
ch vänligt varje gång jag plockade upp toarullen ur väskan och snöt mig), och om Nato- och EU-styrkor som ska jaga alla farliga pirater utanför Somalias kust som kapar utländska fartyg hejvilt.
Jobbet på utland i allmänhet, och intervjun på Unicef i synnerhet, får mig också att känna att jag verkligen vill jobba inom någon organisation med fattigdomsreducering och utvecklingssamarbete. En del av mig är till exempel sjukt avundsjuk på Lotta som är i Mocambique och jobbar på UN WFP.

(Jag är nästan helt säker på att jag får publicera den här bilden, i alla fall 97 procent säker. Jag har fått den av Indrias Getachew som jag intervjuade och bilden föreställer en pojke i ett Unicefskött center för allvarligt undernärda barn. Platsen är Siraro, Orania, Etiopien, och fotografen heter Grum Tagene.)

I helgen ska jag jobba extra för inrikesredaktionen, 21 timmar på en helg. Det två dagarna kommer att ge mig lika mycket pengar som jag tjänar på en halv månad med den vanliga praktikantlönen. Hyfsat värt! Dessutom väldigt kul.
Men nu är det fredag kväll och jag är ensam hemma, vilket är helt superbt. Jätteskönt. Jag tittar på halvbra tvprogram, äter choklad och vickar på tårna med avskavt nagellack.

Förresten, har ni tänkt på att "Berg flyttar in" är väldigt bra tv? Carina Berg är ju skön, hon får plus för att hon är gift med Kristian Luuk som mitt hjärta alltid hållit så kär, men minus när att hon gör tråkiga programledarjobb med Gynning i Stjärnor på is. Men. I Berg flyttar in är hon helt briljant. Som personporträtterande journalistik kan jag spontant inte komma på något som är bättre. Åtminstone inte inom tv.

Jaha, nu är reklampausen slut och idol börjar igen. Sweet. Inga pretentiösa kultur-tv-krav här inte.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant läsning må jag säga. Om du senare behöver en fotograf till Etiopien, Irak eller något annat intressant ställe så vet du vart du kan finna mig ;).

Danne

Johanna sa...

oh yeah! då ringer jag på sekunden!

förresten, vi skulle ju ha setts i somras i jönköping! nåja, det får bli en annan gång :)

Anonym sa...

Du borde bli presschef för en organisation typ Unicef eller Läkare utan gränser. Det tror jag skulle passa dig perfekt. :-)

Apropå förkylningar har de nått även Malmö. Usch, har varit halvt däckad hela helgen. Man vill ju inte gärna sjukskriva sig heller.