lördag 24 november 2007

13,5 timmars resväg och shopping man skäms över

I Danmark säger man knus istället för kram. Knus låter som snus. Inte så kramigt. Fast snus är ju också kramigt, på sitt sätt. Om det är kramsnus.

Jag och Nicole är i Århus nu, och hälsar på Sofia. Det tog mig 13,5 (!) timmar att komma hit. När jag kom till Stena-terminalen igår morse, bara lite sen med 16 minuter kvar till avgång, var jag ju övertygad om att det var lugnt.

-Det är tyvärr för sent, vi håller på att dra in landgången (läs, fälla in en "flik" av stål)
-Men jag ser ju att båten står där. Och att bilarna kör på.
-Tyvärr
-Okej, men jag springer ner och går in via bildäck då?
-Nej, det går inte. Det GÅR inte. Om du betalar lite extra kan vi boka in dig på nästa färja. Den kommer om sex timmar.


Herregud, i sexton hela minuter fick jag sitta och stirra på när andra människor tog sig ombord på färjhelvetet. Sen tänkte jag "äh", byggde en koja i en röd soffa och sov som en sten alla sex timmarna. Det kändes hemtrevligt. Jag hade med mig en krukväxt till Sofia, som jag ställde fram. Jag är faktiskt väldigt bra på att fördriva tid och hade en utomordentligt bra dag, utan att egentligen göra någonting alls i 13 timmar.

Efter att ha lagat mat här i Sofias danska kollektiv, och pratat hela natten, klev vi upp i morse och åkte till byn. Efter ett par timmars shopping (som slutade i att jag köpte två saker jag skämdes oerhört över* och några andra saker som var lite bra att ha), blev vi bjudna på fika hos Sofias kompis Lindas "sort of boyfriend" Nils, som jobbar på ett café.
Först fick vi varm choklad och kaffedrinkar. Sen insisterade han på att vi skulle ta glögg också, eftersom det var "svensk blossaglögg!". Vi sa ja. Och vi fick glögg. Vinglögg. I halvlitersstora glas. De har förstått grejjen med glögg här, men häller upp ungefär 7 gånger mer än vi gör i Sverige. Märkligt folk. Alltid ska de vara värst.
_______________________________________
Ikväll ska vi ut på galej... Nån fest, hos Linda. Jag hoppas verkligen att jag kommer förstå vad folk säger. Danska som är så lurigt. Linda, som är svensk, har varnat oss för att säga "generad" (som betyder besvärad) och "klunk" (som betyder pungkula). Bra att veta.

(* Hemligt julpyssel och en badboll som är en jordglob.)

6 kommentarer:

Björn sa...

Heja Danmark!
Hoppas du har det bra, och att du nu inser att Aarhus och Åhus inte riktigt är samma sak ;D

Johanna sa...

Jag har insett detta nu ja :)

Men danskarna stavar i de flesta fall Århus med Å.

Anonym sa...

Då är Norskans klem ett bättre ord. för kram. (Övernattade på ett skitigt motell i Norge för länge sedan och spenderade natten med att lära mig norska från teletubbies.) "stor klem!", "stor klem!".

Jag trillar in på din blogg lite då och då. Tänkte bara jag skulle säga att jag är här och smyger runt.

Ha det bra!

Johanna sa...

När jag läser "Berg" tänkte jag spontant på hon carina (?) berg som var programledare för idol. pinsamt.
idol är ju ett sånt program som är sjukt kul att kolla på men som man j berg! välkommen hit. jag uppskattar väldigt mycket folk som säger hej nändå förstår att man av flera olika anledningar borde skämmas för att man tittar på.

men jag skäms inte för mig. jag tänkte på idol. så det så.

Nåväl. Hej Berg! Hjärtligt välkommen. Jag uppskattar verkligen när folk säger hej här nån gång ibland. Det är roligt att veta vilka som smyger omkring, såklart :)

Anonym sa...

men johanna du glömde säga att julpysslet var små gips/fuskkeramik-tomtar och granar med tillhörande små färgburkar och pensel! Vikitgt!

Johanna sa...

meh. det var ju hemligt! dumma dig ;)
plus att det var det dåliga pysslet. du glömde beskriva det braiga pysslet.