tisdag 11 december 2018

En riddare och en julstjärna av kompostpåsar


Som vanligt är jag chockad över hur snabbt december går. Vadå två veckor kvar till jul? Fattar ingenting. Men vi har i alla fall avverkat några flaskor glögg, kollat alla avsnitt av julkalendern och pysslat små löv av lera att hänga i granen. Så julen är ändå igång får man säga.

Min kompis N messade att det ger henne ångest att se allas pyssel överallt för att hon själv vill pyssla men inte hinner, och herregudja vad vi nog alla kan känna igen oss i den känslan. Måste därför dela med mig av ett supersnabbt och resurseffektivt pysseltips jag hittat på diverse inredningskonton på insta: Vika julstjärnor av kompostpåsar! (OBS viktigt: Man måste alltså inte pyssla. Man är inte en dålig människa om man inte pysslar. Men om man gillar att pyssla och vara kreativ och vill göra det, men inte har så mycket tid, är detta ett toppentips!).

Julstjärna av papperspåsar

Du behöver:
Sju kompostpåsar av papper (eller andra papperspåsar).
Limstift.
Sax.
Ev ett tygband att hänga stjärnan i.

Gör såhär:
Lägg första papperspåsen med botten mot dig. Limma ett upp-och-ner-vänt T med limstiftet (det vill säga limma längs påsens botten och sen ett streck i mitten rakt upp). Lägg på nästa påse och upprepa tills du har en hoplimmat hög med sju påsar. Klipp sedan påsens överkant så att den blir en spets. Klipp ev ur jack på sidorna (som blir stjärnans hålmönster).
Limma på tygbandets ändar upptill på spetsen, kanske någon decimeter ner så att det håller, och "vrid sedan ihop" stjärnan och limma ihop påse 1 med påse 7.

KLART! Tar fem minuter och blir ganska fint. Använder du kompostpåsar blir stjärnan också enormt stor.
(Var beskrivningen obegriplig? Hojta i kommentarerna så fixar jag en steg-för-steg-guide!)


Slut på pysseltips för dagen.

Igår var det luciafirande på Nils förskola och redan i oktober bestämde han vad han skulle vara i luciatåget: Riddare. Mitt lilla hjärta.

Inga kommentarer: