fredag 24 mars 2017

Nils två år!


Hej min bästa onge!

Idag fyller du två år. Hurra hurra hurra för dig! (Hurrar bara tre gånger för din farfar har lärt mig att det fjärde hurra:et är för kungen, och det känns ju lite onödigt rojalistiskt? För DIG vill jag dock hurra hundra miljoner gånger!)

I morse väckte vi dig med sång, några paket, ostmackor och bakelser från konditoriet på Järntorget. Du äter ju inte socker så himla ofta så jädrar vad poppis den frullen blev. Smulor i sängen och chokladbollskladd på täcket.
De senaste dagarna har våren kommit och det är otroligt välkommet efter en marsmånad som hittills varit en enda lång magsjuka hos oss. Du har blivit dålig tre gånger, jag två och Axel en. Hoppas vi gjort vårt nu och får vara friska resten av året. (Eller resten av livet, det känns rimligt efter det här!). 

Det känns stort att du fyller två. Men också logiskt för du har blivit så stooor de senaste veckorna. Talet har exploderat och det är underbart att prata med dig om olika saker. Du kan oftast förklara vad du menar och vill, och referera till saker som hänt tidigare eller ska hända. När jag frågar hur gammal du är säger du stolt ”ett år!”, och nu får vi öva på att säga ”två år!” istället. Om vi promenerar mitt i vägen (kommer ju sällan bilar på kullerstensgatorna i Haga) så visar du att vi ska gå på trottoaren istället. Och häromdagen hörde jag dig plötsligt räkna till 15 helt själv! Det är ju inte riktigt klokt, du var ju en spädis för ett ögonblick sedan. Att följa alla dina små och stora steg i livet är det roligaste som finns.

Du älskar majs. Om vi öppnar en burk äter du upp hela i ett huj. Ropar ”mera majs!” innan tallriken ens är tom. Du älskar en massa annat också. Som att bygga kojor och spela luftinstrument. Bubbelvatten och senap.
Ibland blir du arg, som igår när vi var hos tandläkaren och du gastade hela besöket för att du ville leka med leksaks-ugnen i väntrummet. Samma sekund som vi kom tillbaka dit upphörde illvrålet och du var mycket, mycket belåten.

Du har världens bästa pappa och att se er tillsammans är det finaste jag vet. Han är fantastisk med dig. Och med allt annat också. Så klok och omtänksam och rolig, och han tänker alltid på vad som blir bäst för dig i alla situationer. Min mamma sa en gång till mig att det viktigaste val man gör i livet är att välja den man ska skaffa barn ihop med, och det finns inget val jag någonsin fattat som jag är mer nöjd med än det!

Vet du vad? Om bara en vecka flyttar vi. Det här är vår allra sista helg i lägenheten i Haga. Det känns spännande såklart, men just precis nu också så sorgligt. Det har hänt så oändligt mycket fint under vår tid här.
Första gången din pappa sa att han älskar mig var i den här hallen. Det var en augusti under Way Out West-festivalen när vi tittade in här lite snabbt innan vi cyklade ner på stan för resten av kvällens spelningar. Axel sa ”jag måste bara säga en grej till dig för jag kan inte vänta längre” och jag blev alldeles ställd för jag hade tänkt säga samma sak till honom och ville hinna först. (Fast det var bara orden som kom ut då, känslan hade kommit långt tidigare).

Det var också i den här lägenheten som vi fick veta att du fanns. På Axels 29-årsdag, dagen före min 30-årsdag, en fredag, och jag hade med mig alla paket och frukost på sängen och en sticka som vi vände och tittade på tillsammans. Det har jag säkert redan berättat för dig i något annat brev och tusen gånger till innan du läser detta, men ändå. Tänk att det var DU som var den lilla ärtan!

Och det var hit, till den här lägenheten, som vi kom hem med dig när du var nyfödd. Det var i det här sovrummet vi lade ner dig i ditt babynest och lät Elsa komma och sniffa på dig. Det var i den här soffan vi satt och ammade den våren och lyssnade på ljudet av fontänen som porlade på innergården. Det var och kommer alltid vara i de här kvarteren du bodde dina två första år, och jag kommer alltid att minnas dem som underbara.

Men nu flyttar vi mot nya äventyr och nya minnen. Eftersom din pappa är duktig på framförhållning har vi redan packat ganska mycket, så det står flyttkartonger lite överallt. På söndag ska vi ha kalas för dig med familjen hemma hos mormor och morfar. Du ska få tårta som vi ska baka i morrn kväll och en alldeles egen balanscykel! Axel har preppat dig med att kolla youtube-klipp på barn som gör coola tricks med balanscyklar, så du har blivit väldigt intresserad av cyklar nu lagom tills att presenten ska öppnas… Jag ser fram emot att se din reaktion.

Nils. Min tvååring.
Jag älskar dig jag älskar dig jag älskar dig. Oändligt.

Tack livet för att jag får vara din mamma.

3 kommentarer:

S sa...

ÅH så fint! Särskilt det där med axel och du och jag älskar dig. Blir helt gråtig! Grattis Nils!

Unknown sa...

Så fantastiskt. Tack för att du delar med dig om livet med ditt barn. Grattis Nils och grattis J till två år som mamma!

Arne sa...

Men grattis till er tre, som har varandra och grattis till Nils, som ju självklart kommer att bli en stjärna.