söndag 20 december 2015

En söndag: Sjöfartsmuseet och Sahlgrenskas akut

Igår kväll bakade jag det där julgodiset. Sedan satte jag en av julkolorna i halsen (tror jag?) för jag fick plötsligt ett sånt tryck över bröstet som inte har släppt since. Alltså jag kan ju andas, men det gör ont att andas in djupt. Skoj skoj. Min läkarbästis och sjukvårdsupplysningen sa båda att jag behöver åka till akuten för att kolla, och det kändes ju überdrygt. Vem har tid med akuten? Sen kom dock insikternas insikt: med en bra bok, dator och fika kan ju det här bli eoner av egentid. Hehe, the perks av att vara småbarnsförälder...!

Så nu sitter jag i alla fall här och har "egentid", i en trökig väntsal med nötta möbler och en samling människor med tomma blickar. Är livrädd för alla andra patienter som jag inbillar mig har läskiga virus och/eller magsjuka. En rosslig kvinna närmade sig nyss, men när hennes väninna såg min blick föreslog hon att de skulle sätta sig hörnet i andra änden av lokalen. Gott så.

Jaja, tid lär det väl ta det här, gissar att "eventuellt julkola i matastrupen" inte slår superhögt på akutpersonalens priolista. Vild gissning. Men det här är i alla fall inte en helt wastad söndag för innan akuten tog vi en sväng till Sjöfartsmuséet med Nils som vi hade planerat. (Älskar att småbarnslivet får en att återupptäcka ställen i staden, som muséer och bibliotek. Fantastiska ju!)

2 kommentarer:

Linnéa i Colorado sa...

Krya på dig!

Johanna sa...

Tack! Det är verkligen ingen fara, jag mår inte ens så kasst. Men sjukvårdsupplysningen sa att man ska undersökas om något fastnat i strupen, hence är jag här. Och väntar. Och väntar.