lördag 12 september 2015

Köpenhamn

Vi åkte på en miniweekend (lö-sö) till Köpenhamn förra helgen. Nils första utlandsresa! Det var skitmysigt trots att det regnade ganska mycket. Så härligt bara att komma iväg någonstans och inte göra något annat än det man känner för för stunden. Förra gången vi var i Kph var förra sommaren, när vi hade cyklat hela vägen dit från Göteborg och just hade fått reda på att Nils låg i magen. Fast då visste vi förstås inte att det var Nils. Den gången var det soligt soligt soligt och jättevarmt och jag märkte för första gången av graviditeten (jag var i vecka sex då tror jag, och efter att piggt ha cyklat 36 mil utan större problem var jag under en förmiddag i Köpenhamn plötsligt så orkeslös att minsta promenad var en ansträngning. Kom ihåg detta tydligt nu när vi var där igen).

I alla fall. Vi tog tåget tidigt i ottan på lördagmorgonen. När vi åkte över Öresundsbron kändes det som om vi var med i tv-serien Bron som vi just sett första säsongen av. Överlag har vi sett rätt mycket dansk tv (och läst en serie danska deckare båda två) så nu går vi runt och pratar danska hemma ("danska").  Så härligt språk. Så mycket gröt.

När vi kom fram kom den första störtskuren, vi fick kasta oss in i foajen på något museum och vänta ut den. Sen var det sånt här väder resten av helgen: ganska mycket sol men ungefär en gång i timmen öppnade sig himlen och tömde alla moln på allt regn. Ett minus var att man riskerade att bli ganska blöt, ett plus att skurarna åtminstone var korta och förutsägbara så att vi oftast kunde vänta ut dem under tak.

Vi inledde dagen med lunch och lunchöl, semestrigt och härligt. Sen gick vi lite i butiker, till exempel till Hay (herregud vad jag älskar papperssaker och fina möbler och och och) och till Wood Wood museum (Wood woods outlet). Köpte inte så mycket men en väggkalender, ett par prints, lite pennor och sånt. Vi fokuserade mer på att hinna fika många gånger än att hinna gå till många butiker.

Sen var det eftermiddag och vi checkade in på hotellet; Carlton Guldsmeden i Vesterbro. (Förra sommaren bodde vi på ett annat av Guldsmedelhotellen, Axel Guldsmeden.) Superbra hotellkedja ju, med ekomat, ekoprodukter osv. Och fint kakel i badrummen.

Vi slappade på rummet ett bra tag, sedan gjorde oss i ordning för kvällen och vandrade iväg för middag. Så här såg vi ut då.

Vårt mål var att hitta en restaurang som inte var för högljudd och stojig för Nils, men samtidigt tillräckligt folklig för att övriga gäster inte skulle störas av en bebis. Kom fram till att Madklubben, som vi fått tips om och som råkade ligga nästan vägg i vägg med vårt hotell, var perfekt. Medan vi väntade på att ett bord skulle bli ledigt gick vi en liten vända till Ködbyen. Satt en stund på Bakkens uteservering, alldeles innan regnet kom tillbaka. Antar att det var sommarens sista uteserveringshäng.

Vi var sjukt nöjda med att Nils somnat gott i vagnen precis före middagen, kände att vi tajmat allt perfekt, men just som vi satt oss vid bordet på Madklubben vaknade han förstås och ville vara med. Kan definitivt förstå honom, det var ett trevligt ställe! Det gjorde dock inget att han vaknade, han var glad som en sol. Satt upp i vagnens liggdel som vi ställt på soffan intill oss och log mot alla som gick förbi. Detta barn, detta barn. Ett ljuvligt resesällskap.

Efter maten köpte vi massa godis, gick till hotellet, kollade någon serie på paddan och somnade tidigt. På söndagen tog vi en lång sovmorgon (lång med småbarnsföräldrars mått mätt alltså..) och hade noll stress i kroppen, inga måsten alls med dagen. Så himla skönt.

Vi hade tänkt äta brunch på Mother i Ködbyen, men eftersom den inte öppnade förrän elva och vi var hungriga innan det tänkte vi om och gick till Granola på Vaernedamsvej. Kanske är den Köpenhamns vackraste gata.

Därefter strosade vi omkring ett par timmar. Först i Vesterbro, sen i Nörrebro. Tittade på dyra möbler och annat fint.

På eftermiddagen klev vi på tåget igen och åkte hemåt!