tisdag 4 augusti 2015

Grönt är skönt

Vi tänkte göra något enkelt till lunch och enades om pastasallad. "Då handlar vi feta, rödlök och avo" sa jag, för det är det jag brukar ha i pastasallad. Axel ville ha lite mer finess och kom på att vi kunde göra ärtpesto. Så himla gott blev det, och sjukt smidigt! Måste skriva ner för att komma ihåg. Såhär:

Jag mixade fem deciliter gröna ärtor, tre pressade vitlöksklyftor och en och en halv deciliter olivolja. Tillsatte 100 gram riven parmesan. Smakade av med salt och citronpeppar och vände ner peston i pasta. Sen rev jag två buffelmozzarellor i bitar och hade i en förpackning sojabönor som jag kokat i nån minut och sedan dränkt i smör och salt. Strödde slutligen över rostade pinjenötter och serverade med en avocadohalva. Illgrönt och snyggt. (Nästa gång tänkte jag pressa en halv citron också i peston, tror det skulle passa bra! Och om inte Axel varit allergisk mot sugar snaps hade sådana nog varit en hit med, ni vet de krispiga bulliga?)

4 kommentarer:

Arne sa...

Åh mums! Älskar olika sorters pesto.

Jennie sa...

Låter megagott! Ovanligt att vara allergisk mot sugar snaps?! Och vilken miss för honom..

Colombialiv sa...

Jag pinnar den rakt ner i min recept-mapp på Pinterest!

Johanna sa...

Annika: OBS att jag glömde skriva in parmesanen först!! Har åtgärdat detta nu dock. Parmesan är alltid viktigt. :)