onsdag 24 juni 2015

Nils tre månader


Hej min lilla plutt!

Nu har du blivit tre månader, ett helt kvartal. Varje gång jag ser dig blir jag varm i hela kroppen, det är rent otroligt vilken going vi fått! Du är som en liten sol.

Du gillar när vi sjunger för dig. Av någon anledning gillar du särskilt mycket låten I walked with the zombies med Roky Erickson som din pappa spelat för dig i veckan. När han håller dig och sjunger med i den skrattar du så att det kluckar. Du kanske gillar zombies, enligt Axel finns det någon annan zombielåt som du också tycker mycket om. (Vill han få det till i alla fall, fast egentligen är det nog bara själva grejen att dansa och sjunga du gillar, alldeles oavsett vad som spelas).

Du har världens längsta ögonfransar och kinder så goa att jag vill bita i dem. Du är oftast glad men ibland rynkar du ögonbrynen och ser ut som en fundersam skeptiker. Du kan stå upp i mitt knä om jag håller dig i händerna och du har lärt dig att vända dig från mage till rygg och rygg till mage, men klarar det ännu inte varje gång du försöker. Du luktar ljuvligt och har den klassiska bebisfrisyren med mest hår i nacken och så lite avskavt på bakhuvudet där kudden brukar vara. Älskar dina fjun, ditt hår är så mjukt så mjukt att lägga sin kind emot. Och din virvel! Du har en perfekt liten rund en på högersidan ovanför pannan, precis på samma ställe som Axel. Kanske får du en bångstyrig lugg sen. Hår med liv i.

När du sover på dagen kan jag oftast inte låta bli att gå och peta på dig. Fastän det är ganska skönt att få en paus börjar jag liksom ändå längta efter att du ska vakna igen så att vi får hänga med dig. Din pappa skrattar åt mig då. Och just det, igår fick du en ny kompis! Folke, som är Björns och Malins lille pojk. De bor ju supernära oss så ni kommer garanterat att leka mycket. Vi hoppas att ni kommer tokdigga varann. Vi har firat din första midsommar också, med Gunnar och hans föräldrar. Ni hade kransar på er och Gunnar försökte hålla i din näsa och äta på dina händer. Han är ju två månader äldre än du och det var som att du blev inspirerad av hans intensitet, för när vi kom hem började du försöka luta dig framåt i baby sittern på ett sätt du inte gjort innan. Under midsommarhelgen kom du också plötsligt på att det går fint att sova nio timmar i sträck (!!).

Vi tvättar kläder ungefär hundra gånger oftare nu än tidigare. Nej, inte riktigt, men mycket oftare i alla fall. Tur att vi har egen tvättmaskin. Jag älskar att hänga upp dina små minikläder på tork bredvid våra, det är något så himla fint med det. En illustration över att det ju nu finns en människa till här hemma. Plötsligt hänger dina gulliga små brallor där bredvid våra och det gör mig så himlarns lycklig. Du har en sån självklar plats här hos oss.

Lilla gullrumpa. Hurra för att det är just du som har kommit till oss!

1 kommentar:

Linnea i Colorado sa...

Oh graaaat! sa himla fint! Marks att han ar alskad den dar Nils.