onsdag 10 juni 2015

Kalastips

På söndag ska vi ha namnkalas för Nils. Vi ska vara hos mina föräldrar och tänker kakbuffé med sjukt många sorters tårtor och kakor, litet tal om hans namn förstås och presentation av faddrarna. Plus typ... mingel med släkt och vänner. Och nån gästbok för alla att skriva en hälsning till Nils i.

Är det något mer man borde göra på ett namnkalas? Sitter ni på fantastiska tips om roliga saker är det bara att slänga ur sig dem i kommentarsfältet! Internet brukar ju leverera.

Nils igår på föräldragruppshänget i slottsskogen + när han lajvade en snygg
bredsida, inspirerad av pågående fotbolls-VM (som för övrigt för fan måste
få kallas fotbolls-VM även om det är damer som spelar, vad är det för
1800-talsfasoner Fifa håller på med?!).

5 kommentarer:

Linn sa...

Helt utan barn kommer mitt tips: foto på alla gäster på samma ställe/i samma pose med Nils? Eh ja, om ni känner er okej med att låta barnet vandra från famn till famn alltså. Det är ju olika för olika familjer tänker jag.

Vitnos sa...

Vi hade en liten tipsrunda med frågor om vår Ruth. Typ:
När var BF?
Vad kallade vi henne för i magen?
Vilken dag är hon egentligen född?
Hur träffades hennes föräldrar?
Vad betyder namnet "Ruth"? (Tipsrundan gick efter att vi berättat det)

Vi hade inte en gästbok men små lappar som vi hade förtryckt där gästerna fick svara på frågor som:
Namn:
Så här mycket äldre än Ruth är jag:
Såhär känner jag dina föräldrar:
Min bästa leksak/bok när jag var liten:
(Detta för att slippa ha en bok som bara en i taget kunde skriva i).

Sen hade jag tagit ett stort papper och ritat upp Ruths längd och viktkurva så fick folk gissa hennes mått där och då. De fyra närmsta vann en bild på vår gullunge.

Tyckte allt blev roligt och lyckat!

Vet också att vissa har haft en tavla som gästerna fick måla på. Kanske kan det vara kul med en stor tavla med Nils hand och/eller fotavtryck så får alla gästerna trycka sina händer runtomkring?

Stort lycka till och ha så kul!

Johanna sa...

Å tack för era tips! Toppen.

Linn: Bra idé! Nej har absolut inget emot att han hänger runt i folks famnar, han brukar gilla alla! :) Önskar att jag hade en polaroidkamera, det hade ju varit sjukt skoj att fota med och direkt klistra in i gästboken. Men går ju att ta vanliga bilder också och framkalla senare, förstås.

Och att alla målar något låter ju skoj också! Jag har sett fina träd och liknande på pinterest där alla gästernas tumavtryck bildar löven, typ. Gulligt! Och tipspromenad var smart.

Får se var vi landar med alla idéer. Tack så mycket för input!

Björn sa...

Vill vänligt och bestämt påpeka att Nils bredsida är misstänkt likt en sträckt vrist. Säg till sen när det är dags för fotbollsträning...

Karin sa...

Jag skrev ett brev till min äldste son om min upplevelse av att bli hans mamma, det läste jag upp på namngivningen, inte helt utan besvär för känslorna är ju liksom quite big jö, där i början av föräldraskapet. Andra gången när det var lillebrors tur fick det bli lånade ord istället. Vi läste en dikt och spelade Tomas Dilevas "välkommen till jorden". Men sånt som kan få sälskap lite tårögda hör liksom lite till ändå tycker jag! ;-) Lycka till, det kommer bli succé!