söndag 27 september 2009

Klätteri klättera

Klättra i träd har ju alltid varit kul. När vi var små fanns det flera klätterträd runt Ådäljan som vi brukade klättra i. Ett kallades E-trädet av de äldre barnen och vi yngre fick aldrig veta varför. Vi gissade och gissade och gissade men jag undrar än idag vad det stod för. Hur som helst var det ett perfekt träd, med massor av "sittplatser" högt upp.
I ett annat träd hade vi ett hierarkiskt system som gick ut på att äldst sitter högst upp. Eftersom Martin, Kristoffer (som jag kallade Kristoffel) och Sofia G alla var äldre än jag och min bror satt vi rätt långt ner. Men jag minns när nån av de stora inte var där och man fick hoppa upp ett snäpp: oh denna glädje.

I lördags klättrade vi i träd här i Bern; jag, Sofia, Andreas och Philipp. De har nämligen en trädklätterpark i utkanten av stan. Vi tog på oss selar, lärde oss hur man gör och sen var det bara att klättra omkring högt ovan jord, kasta sig i lianer och åka mellan trädtopparna hängades i vajrar. Helt sjukt roligt.

Kvällen avslutades med mat, vin, grappa och TP på tv-spel hemma hos Sofia och Andreas, och sen ett par öl på en bar som är en omgjord gympahall mitt i stan. Den här stan bjuder på så mycket oväntat.








Inga kommentarer: