måndag 1 september 2008

Så krångligt är det väl ändå inte?

Idag kom en vikarie till min redaktion, en tjej som jobbat i somras också och som nu är tillbaka. Och när jag gick för att hälsa på morgonmötet såg jag att det var min kusins kusin, Hanna!

Men OJ, är ni släkt?! sa cheferna på mötet.
Ja, hon är min kusins kusin, svarade vi samtidigt.
Jaha... är ni KUSINER? sa cheferna.
Nej.. kusins kusin. Alltså vi har gemensamma kusiner, sa vi.
Jahaaa, sysslingar! sa cheferna.
Nej. Alltså, min moster är gift med Hannas farbror, sa jag.

En till chef kom in på mötet. Då sa chef nummer ett:

Vet du?! Johanna och Hanna är.... ehm, släkt med varandra!

Det är uppenbart att ingen, fortfarande, förstår hur det ligger till. Men det känns väldigt bra att ha en släkting på redaktionen! Idag var jag och Nat och lunchade med Hanna och en Emma och nu känns det som att vi har några vänner på bygget. Finfint.

2 kommentarer:

Johanna sa...

Igår när någon sa "släktkalas" när jag och Hanna gick bredvik varann till lunchrummet, påpekade Hanna att vi ju inte är genetiskt släkt. Efter det är alla ÄNNU mer förvirrade ang hur det hänger ihop.

Ärligt talat, SÅ krånglingt är det väl ändå inte? Nästan alla har väl en kusin som i sin tur har en kusin på andra sidan? Det är faktiskt väldigt lustigt att ingen, verkligen ingen, förstår.

Anonym sa...

Jag förstår precis vad du menar! Jag har en kusins kusin som jag umgås med och ingen förstår sig på vad vi menar när vi försöker förklara :P
Men vet du om det finns något ord för det? Jobbigt att säga kusins kusin hela tiden...
//Sara