onsdag 11 mars 2009

Heja mitt yrke.

Helt plötsligt är det bara några månader kvar av vår utbildning. Det är lite sorgligt på många sätt, men det fina är att det allra roligaste är kvar: exjobbet! Ordet låter ju inte så festligt i sig, men det är det. Omåttligt festligt. Man får nämligen tio veckor på sig att skriva reportage om vad som helst, var som helst. En journalists våta dröm.

Johanna och jag har under lång tid bara spånat och gottat oss i alla roliga idéer man kommer på. Det landade ungefär här:



Med andra -mer strukturerade- ord ska vi åka till Sydafrika en månad och skriva en reportageserie på temat "inför fotbolls-VM 2010". Fokus ska vara de fattiga människor som lever i townships, kåkstäder i utkanterna av Kapstaden och Johannesburg, människor vars liv kretsar kring fotbollsplanen men som aldrig kommer ha råd att köpa biljetter till matcherna under VM.

Vi åker den 29 mars, och det är bara arton dagar kvar. Jag ser fram emot varje stund av resan, alltifrån intervjuer med intressanta människor, möjligheterna att fota spännande miljöer och personer, till stunderna vi kommer sitta och skriva reportagen, allt roligt vi ska göra och se i landet och veckan i Mocambique på slutet av resan.

Heja mitt yrke.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Iiihhh!! Spännande spännande! Lycka till som FAN!

Johanna sa...

jag vet! tack!

Lotta (UIS-charlotte) som ju bott i Maputo (och ska flytta tillbaka dit en vecka efter att vi kommit hem..haha) var just här och gav mig enormt många bra tips. Det ska bli så fantastiskt roligt. Jag längtar, längtar, längtar.