måndag 26 maj 2008

Vilda danskar, rockfestival och Tom Cruise

I helgen har jag och David varit bartenders i en bar på en rockfestival i Danmark, allt för att hjälpa hans innebandyklubb tjäna pengar (i förlängningen: så att de har råd att betala David hans lön :)). En rätt schysst deal.

Vi hade väntat oss en konsert, kanske i en gympahall, med några ölbord utanför. Det var lite fel. Rockfesten var ett tvådagarsarrangemang, en stor rockfestival utomhus med massor av stora och halvstora danska band, två gigantiska scener, kanske fem barer och tiotusen besökare. Det hela var väldigt roligt, och tydligen en ekonomisk succé för klubbarna.

Vår bar var den allra hetaste med vilda fulla danskar som dansade och söp hela kvällen. De är väldigt väldigt opretentiösa, danskarnna, nästan bara på ett bra sätt. Dock kan man kanske klara sig utan de rosa cowboyhattarna.. Anledningen till att det var sånt drag hos oss skulle ju mycket väl kunna vara de två grymma svenska bartendersen som stod där, men jag misstänker att det har mer att göra med de 18-åriga danstjejerna som var anlitade för att då och då hoppa upp på bardisken och köra sin porrdans, iklädda österrikiska gröna minikjolar med puffkjol under. Inte världens mest pretto folk, som sagt ;)

Det var inte helt lätt att vara bartender i en bar där man inte kan höra vad folk beställer, dels för den monsterhöga musiken med gamla sköna hysteriska hits, dels för att man inte förstår språket. Det började med att en kille beställde en "cult shaker". Tro mig, det låter INTE som cult shaker, utan mer som "sjäeeger". Så jag gissade på Jäeger, vilket vi inte hade. Han tittade på mig som att jag var dum i huvudet. Jag låtsades att jag bara talade engelska, och bad honom säga på engelska vad han ville ha. Då tittade han ganska oförstående på mig, vilket man ju kan förstå. Han tyckte nog att hans uttal av "shaker" var så engelskt det kunde bli...

En stund senare kom en kille och ville ha ett "tomt krus" = ett tomt glas. 'Tomt krus' med danskt uttal... ja, ni förstår ju själva att det lät som Tom Cruise. Skitnöjd med att jag förstod var killen sa frågade jag avslappnat:
-'Visst, vad ska det vara i den?', eftersom jag utgick från att det var en drink som hette Tom Cruise.
Han tittade på mig länge, länge.
- 'Öh, inget'...

Kvällen fortsatte med liknanade misshörningar, men vi blev väldigt duktiga efterhand. Jag lyckades bland annat ta emot en dansk beställning på 'en hel kanna fylld med så många bacardi breezer som får plats, samt en tia bacardi razz. Väl omrört'. Efter det kände jag mig smått fantastisk.

3 kommentarer:

David Jansson sa...

På ett ställe i Grekland finns en drink som är uppkallad efter mig (det har jag inte berättat för dig än. Jo, nu).

Kanske kan danskarna föra in Tom Cruise till nästa års Rockparty? Vad vill du i så fall ha i den, Johanna?

Johanna sa...

Det är roligt sätt att få veta nya saker genom bloggkommentarer.. :) Väldigt spännande. Vad innehåller en David Jansson?

Oh, jag ska fila på vad en Tom Cruise kan tänkas innehålla och göra en till dig nästa gång det vankas drinkar!

Anonym sa...

hihi vad roligt att vara bartenders! Fräsigt som bara den. =) Hoppas allt är bra med er båda! Kram