onsdag 7 maj 2008

Årets första dopp

Igår eftermiddag fick jag helg. Det kändes smått fantastiskt med tanke på att det var tisdag eftermiddag, och varenda kiosk visade upp löpsedlar med texten "SMHI lovar ännu varmare väder" med ett sånt där rött streck under "ännu". Minst sagt smutt. För även om det är trist att blogga om vädret går det ju inte låta bli. Det är ju sommar nu!

Jag och D åkte till Bexet (sommarstugan) i helgen och göttade oss. När det är 31 grader i solen måste man faktiskt bada, trots att vattentemperaturen fortfarande inte är särskilt imponerande. David, som tydligen enligt honom själv är något utav en badkruka, förstod för första gången i sitt liv vad man menar när man säger att det är sådär "kallt att det värker" i benen, det hade han aldrig känt förut. Den där känslan när det känns som att vattnet är små små nålar var inte bekant för honom. Förrän nu. Med tanke på det var jag oerhört imponerad över att han doppade sig.



Min kära mor och hennes roliga bästis Birgitta var med också i helgen. På dagarna var de väldigt duktiga och räfsade löv i trädgården och skrubbade altanen och sånt. Jag och D sov mest. Vi sov middag två gånger varje dag, under en plansch om svenska flyttfåglar. Sen fiskade vi lite, men eftersom vi inte fick upp låset till båten (läs: pappa var inte där och kunde hjälpa oss) blev det från land, och utan napp. Sen spelade vi "vist" och "hjärter" mot mamma och B på kvällarna.

Mamma tittar igenom högarna av kort som tagits i första rundan.

Jag: Okej, får man titta i efterhand vilka kort som gått?

Birgitta: Nej! Det får man ju inte.

Jag: Alright.

1 minut senare: Mamma tittar igenom högarna av kort som tagits. Igen.

Jag: Men man fick ju inte! Sa ni ju alldeles nyss!

Mamma: Joo, men lite får man ju kolla. Senaste högen får man titta i.

Jag och David: Okej.
4 minuter senare: Jag tittar i senaste högen.

Mamma: ...Baaah, vad gör du? Får man kolla korten igen?

Vi suckar. B flinar.


Note to self: Spela inte kort med några som lärt sig reglerna på sextiotalet. Då har du inte mycket att säga till om! ;)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Så det är David som är "David"! Där ser man. Ser mysigt och härligt ut. Mycket bättre än att skriva exjobb. =/

Söder sa...

Mmmm va gatt!

Johanna sa...

Yes, david är david. :)

Anonym sa...

Angående bostad i Sthlm så säljer man sig själv som en liten hora på blocket. Lägg upp en annons, kostar 90 spänn har jag för mig. Man kan ju hålla på och svara på annonser som läggs ut också men det är inte alls lika effektivt. Då måste du mer eller mindre hänga på blocket dygnet runt eftersom att lägenheten med all säkerhet är uthyrd om den legat uppe i mer än en halvtimme.
Centrala lägenheterna är dyra som guld också, men inneboende kan man hitta ganska lätt. Du kan bo hos min Dick, på Östermalm/Gärdet, rummet jag bodde i är ledigt från augusti. Han är en bohemisk fotograf och jättehärlig! Fast det är ju inte som en egen lägenhet direkt (även om jag, tack och lov, hade eget badrum).

Fantastiskt att jag kan skriva en mindre uppsats här men inte ett ord på mitt exjobb.

Johanna sa...

haha... Tack för tipsen. Jag ska ta tag i boendeproblemet så fort solen slutar skina :) Vilket jag inte hoppas blir alltför snart.