måndag 3 december 2007

Top secret!

En sak intresserar och förbryllar mig väldigt mycket. Det är "flyglarmet" som tjuter över hela stan (landet?) klockan 15 den första måndagen i varje månad. Det är så oerhört konstigt, och medför så många frågetecken. Var sitter högtalarna? Hur i helvete kan det låta så högt, och liksom lika högt överallt? Hur högt låter det om man står nära ljudkällan? Blir man döv då? Hur många är högtalarna, och hur är de placerade?

Det ryktas att informationen om varifrån man styr flyglarmet är hemlig, så att ingen ska kunna ta sig dit och sätta igång det när det inte är en krissituation. Det är ju lite kul att det är hemligt. Ännu roligare är det att fundera på vem det är som har som jobb att gå till det hemliga rummet och trycka på den hemliga knappen en gång varje månad.

Jag drabbas av en sån lust att ta reda på allt om det här! Om jag någon gång kommer göra radio ska jag ha temat "ta reda på saker man inte vet men som man vill veta". Sen ska jag ägna en dag åt att researcha det här och intervjua han (eller hon, för all del) som trycker på knappen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe, vi har det allt här uppe i Värmland med.

Varför får jag Lost vibbar av det här. Stan lär ju sprängas om man inte trycker på knappen.. eller hur det nu var.

Vidare, har han/hon som trycker på knappen skyddad identitet. Vad händer om han/hon kidnappas. Finns det backup-knapptryckare som rycker in i såna situationer.

Intressant sånt där :P

Anonym sa...

Jag tror att det är lika stor (liten) chans att få svar på dessa frågor som det är att hitta regnbågens fot, där en kittel med guld väntar på att delas ut av en söt lepracon. Såaatte

Anonym sa...

Inte så spännande. Titta här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Viktigt_meddelande_till_allm%C3%A4nheten

Johanna sa...

haha... kallas larmet "Hesa Fredrik"?
Jag tycker han låter mer gäll och mindre hes får jag nog säga.