lördag 23 juni 2007

Mabuhai och MANTA!!

Inlagget nedan finns aven att lasa med bilder ...har!

Malapascua har varit helt fantastiskt. Just nu sitter jag i Cebu City pa Cebu och i eftermiddag flyger vi vidare. Forst Manila, sen Jakarta, sen till Bali i morrn bitti.

Vi lamnade on igar tillsammans med Paul, en ny kompis fran Toronto, och vi lyckades nastan overtala honom att dra med oss till Bali. Men han har bara 5 dar kvar pa semester och hembiljett harifran so it didnt really make sense =) Tillsammans med honom och ett gang skona manniskor fran england, usa, australien och irland har vi tillbringat dagarna med sol och bad, chokladmilkshake under palmerna, backgammon, hangmattor och red horse-ol pa stranden. Localsen ar valdigt fortjusta i Bon Jovi, sa jag har hort Living on a prayer i minst 3 olika versioner, minst 10 ganger (det ni Tysklandsganget! har tankt pa er varenda gang och sjungt med sa hogt att jag blivit tvungen att forklara mig efterat pga sneglande blickar fran vara nya vanner =))

DYKNINGEN har dock varit det vi sysslat med allra mest, och den har varit helt fantastisk. 3 dyk om dan i 3 dagar. Pa dykbaten fanns Johan, jag, ibland nan mer av vara vanner, och inte mindre an sex personer som utgjorde "personalen". Eftermiddagsdyket dag 2 slog allt jag tidigare sett. Vi lag pa 23 meters djup pa toppen av ett undervattensberg och vantade pa att fa se manta rays, en av mitt livs allra storsta drommar. Efter en stund borjade vi simma vidare, och plotsligt borjar Ken, var DM, banka pa tanken, skrika i regulatorn och vifta som en tok. Vi vande oss om, och bara ett par meter bakom oss hade den simmat fram utan att vi markt det. En ENORM manta ray, som seglade fram i vattnet alldeles intill oss. Tank er en 5-6 meter bred filt som flyger fram som en fagel i vattnet, langsamt och harmoniskt. Jag dog av lycka. Mantan stannade med oss i 15 minuter.. fullkomligt obeskrivligt haftigt! (nu maste ni klicka har om ni inte har koll pa hur en manta ser ut: http://www.divetrip.com/photos/mantabay4.jpg)
Dessutom sag vi delfiner fran baten! De var alldeles alldeles intill oss, och hoppade sa hogt att de var ovanfor ytan i tva sekunder i taget. Fantastiskt vackra djur.

Alla var jatteexcalterade nar de fick hora om mantorna och Paul stannade en extra dag for att hanga med oss for att dyka dagen efter. och da sag vi mantor igen! Tva stycken! whoaa..... jag blir helt matt av excitement.
De andra dyken bjod pa ascoola stora hajar (!), mandarinfiskar som parade sig i skymningen, blackfiskar som andrade farg, sjohastar och massa andra tuffa saker.

Det ar inte alls manga turister pa on, det ar vart lilla gang och nagra till bara. Lokalbefolkningen pa on ar makalost mysiga... vi hyrde en moppe en dag och akte till fyren pa andra sidan on och sag solnedgangen darifran. Kandes som att man akte rakt igenom manniskors vardagsrum. Sista kvallen var det ordentlig fest, localsen hade ett enormt disco pa byns basketplan dar vi rockade loss i natten. Alla barn var supersota och dansade som gudar. Vi korde limbo med dem. De vann.
Pa filippinerna behover man inte satta ut alkoholhalten pa ol. Vi samtliga vasterlanningar pa on, vill gemensamt varna for "red horse beer". Herre min gud. Det ar nog inte 4,5:or, om man sager sa. Och de kommer i 1l-flaskor. Bakfylla ar verkligen bara fornamnet...haha.

Sista dan kom massa poliser och ett "demilishon-team" som borjade riva allt som ar byggt mindre an 20 m fran stranden. Helt galet. Enligt en lag fran 1948 far man inte bygga sa nara, sa efter en strid som pagatt i 2 ar kom nu "the government" och borjade riva allt. Sad. Men det blir nog bra i slutandan med en bredare strand.

Igar em kom vi hit till smatt o-charmiga Cebu city, och sag den annu mindre charmiga "fantastic four" pa bio. Intressant med filippino-cinema om inte annat. Kostade 7 kr. Nu ska jag vacka J, kaka frulle och sen shoppa lite innan vi aker till der flugplatz.

TACK TACK ni som skrivit har och/eller skickat mail!

1 kommentar:

Anonym sa...

äh, vadå bali? kom hem till göteborg, det är alldeles underbart regnigt! jag snubblade in på "Klubb världen" via en artikel i Tromb, och såg din kommentar! Denna Petra är någon du känner alltså? Fascinerande. Jag har så mycket att prata med dig om ju, måste du flänga runt jorden så mkt hela tiden?? själv har jag precis spenderat en veckas "betald semester" på Teneriffa med familjen Hansson, och i helgen kanske jag ska till Sthlm. men du jag ska maila dig när jag har mer tid, puss! Hälsa karln din å ta hand om er.