fredag 29 juni 2007

Surf's up dude!

... and bali belly.

Nu ar vi pa Bali, Indonesien och har mott upp med Nicole och Martin! Otroligt skoj att motas upp efter var maratonresa fran Malapascua. Pa formiddagen innan vi flog fran Cebu fick jag lite feber i ett par timmar eftersom saret pa min fot (japps, det var min fot ni sag pa bilden) blivit infekterat. Men doktor Johan pillade i saret med en nal och spritade det, sa efter 3-4 timmar forsvann bade infektion och feber. Saret ar snart lakt och har inte varit till mer besvar. Vi flog till Manila, och vidare darifran till Jakarta, dar vi tillbringade natten utomordentligt bekvamt sovandes pa en bank utanfor flygplatsen.. Pa formiddagen i tisdags flog vi fran Java till Bali och har ar vi alltsa nu.

Veckan har hittills mestadels agnats at surfing, helt sjukt roligt. Utvecklingen har sett ut ungefar som foljer:

Dag 1: Vi hade lite problem med att bara bradan (Johan valte en vykortsstallning och jag mejade nastan ner en 5-aring pa trottoaren) I vattnet lyckades alla sta upp pa bradan, dock bara pa the white wash, dvs pa vagor som redan brutit. Det ar inte jattesvart.
Dag 2: Vi borjade bli ganska duktiga pa att bara bradan utan att sla ihjal folk. Dessutom satte vi ett par blue waves var, Johan och Martin lyckades med det redan pa morgonen men sen pa eftermiddagen satte Johanna (yes, jag skriver om mig sjalv i tredje person for att det ska lata tufft) den storsta vagen for dagen och var omattligt lycklig. Och en smula stolt.
Dag 3: Vi ar alla sjukt bra pa att bara bradan. Sjukt bra. Ingen mejas ner. Dessutom har vi forstatt (eller ja, lart oss utav vara nya australiensiska surfproffs-vanner) att man maste ligga platt som fan forst och sen svanka upp nar vagen grabbar tag i en, sa att inte tippen skar ner i vattnet innan man hinner stalla sig upp. Framsteg framsteg.

Nicole har tyvarr inte hunnit surfa sa mkt annu da hon drabbats av lite feber och den o-kanda (o med tva prickar) "Bali Belly", som var och varannan backpacker har har akt pa. Martin akte pa densamma i torsdags kvall, och var saledes sjuk den tredje midsommaraftonen i rad.

Midsommaraftonen blev dock for oss friska en skon tillstallning med poolparty och Bintang. Vi har hangt ratt mycket med ett gang aussies pa 6 personer varav en ar en svensk tjej som bor i Sydney. Totalt var vi alltsa 5 svenskar, 5 australiensare, 1 amerikan och 1 balines (Ketut) pa midsommarfirandet. Ingen sill, ingen midsommarstang, ingen nubbe, inga snapsvisor, inga blomsterkransar och ingen Pripps bla. Som substitut hade vi istallet:

sill - Pringles och chips med sjogras-smak
stang att dansa runt - pool att dansa i
nubbe - arak
krans - blomma bakom orat
pripps bla - bintang

Nicole akte till sjukhus pa lordagsmorgonen och fick hora att det kan vara Tyfoid feber, men nastan med en gang efter det blev hon battre och nu ar bade hon och martin friska igen. Vi har kopt Toififee-choklad till Nicole och letat efter Tofu-glass, for att driva lite med situationen.
Igar akte vi ivag till Ubud, en liten stad uppe i bergen och dar lekte vi med apor i regnskogen, sag massa vackra risfalt, kopte lite hantverksprylar, hoppade ner i en avloppsbrunn (jag saklart) och besokte Bali Zoo som faktiskt var grymt. Se pics av den morrande tigern och enorma gorillan!

Tyvarr har det ocksa hant nagot riktigt surt. I morse nar jag vaknade insag jag att min ocean pack, med BADA mina kameror, min mp3 med (nastan) alla bilder, minneskort, kortlasare, cameracase, en del kontanter osv var stulen. Den stod jamte mitt huvud jamte sangen i natt och nagon har alltsa tagit sig in i vart rum nar vi sov och stulit allt dar inne som var viktigt for mig. Utan att vi ens vaknade. Ni som kant mig mer an 5 minuter vet att forlora kameran nog ar det enda som kan sla ner mig. Javla mupp. Flera andra pa hotellet hade rakat ut for samma sak. Vi polisanmalde och fyra skona polissnubbar hangde pa hotellet under formiddagen och gjorde sig mkt proffsiga "utredning" av arendet. oh well. Vardet pa allt jag blev av med ar over 25.000 SEK.
Men jag forsoker tappert att le at situationen. What else can you do? Forsakringen tacker en del av det och yada yada...

I morrn aker vi vidare till Gili Islands utanfor Lombok... sma pluttiga vackra paradisoar med bra snorkling, hoppas vi. Ska bli jatteroligt!

1 kommentar:

Ann sa...

Usch! Så hemskt att bli av med sin kamera. Jag förstår (nästan, har inte en lika dyr utrustning) hur du känner dig! My thoughts are with you...