tisdag 24 juni 2014

Glimtar från en midsommar, version 2014

Det är midsommar igen och vi åker till Bexet. Tradition nu, fjärde eller femte gången men med olika kompiskonstellationer. Några återkommande midsommargäster, några nya. Vi anländer kvällen innan, fyra av oss,  tänder brasa och dricker vin. Resten anländer på midsommarafton. Det är kyligt men inte kallt, det är växlande molnighet men inte mulet. Det är mest sol trots allt och det går att ha klänning och bara ben och tur är väl det. Det är ju midsommar.

Vi badar mycket, vattnet är varmt. Vi står på händer. Vi leker med Harry, han är nio veckor på pricken och världens gulligaste. Vi plockar blommor i diket vid Axelssons åker och binder kransar av dem. Innan jag hinner göra min kommer mamma och pappa ut för att äta lunch med oss och mamma har gjort mig en fantastisk krans som aldrig vissnar, inte på hela dagen. Hur hon lyckas med detta vet jag icke. Vi äter sill och dricker nubbe, pappa briljerar genom att skönsjunga en lång fin snapsvisa solo. Sen åker han och mamma till min moster+man och vi andra är kvar och grillar och lagar jättemycket mat. Harry sover i Axels famn hela kvällen och Axel vill inte släppa någon av sina händer så jag får hälla öl i hans mun. Mitt i allt säger jag att jag älskar verkligen midsommar och A skrattar och säger du älskar ju alla högtider. Och det är ju sant, det finns liksom inget att inte gilla med dem.

3 kommentarer:

Mirijam sa...

Dina bilder alltså! Alltid så underbara!

Johanna sa...

Men tack detsamma!

Colombialiv sa...

Så himla fantastiskt vackert! Jag dör lite av hemlängtan nu...