lördag 13 juni 2009

Pang-kakor

Ikväll har David och jag lagat pannkakor. Självklart gjorde vi det inte helhjärtat och producerade inte färre än fem sorter:
* Vanliga, stora tunna

* Plättar

* Chokladplättar

* Ugnspannkaka

* Ugnspannkaka med falukorv

Tillbehör
: glass, hallonsylt och stekt falukorv.


Det här med falukorven är ju väldigt, väldigt konstigt och naturligtvis Davids fel. Så fort vi börjar snacka om pannkakor springer han bort till skinkdisken på ICA och håvar upp falukorv av billig sort. Jag brukar oftast skratta lite hånfullt, liksom "mje he he, ditt freak!".

Men, så googlade han "pannkakor falukorv", och det visade sig att han inte är ensam! Nej nej, snarare en nybörjare. Här kommer några högintressanta utdrag från inlägg på ett matforum:

1. Hej! Det har alltid varit så, iaf enligt mig, attt pannkakor och falukorv har passat tillsammans, det är så himla gott! Jag fick veta utav kompisarna att jag var koko men utmanade dem att prova. // Nu kan de inte äta pannkakor utan falukorv längre!
2. Det låter inte så konstigt. Jag vill ju alltid ha hårt bröd med falukorvskiva och självklart kaviar på, till pannkaka.

3. JAAA!!! Kaviarkorvmackor!! Supergott!! Vad bra att du påminde mig...åt massor med dylika under 80-talet.

4. Kul att fler nappar på de här! Nåt salt till pannkaka är ett måste, det händer att jag öppnar en burk matjesill till pannkakan.

5. Vita bönor i tomatsås till pannkaka. Pannkaka och inlagd gurka.

6. Det är inget jag provat men själv äter jag gärna stekt fläsk till tunnpannkakan med lingonsylt.
7. Åt det senast igår men då använde vi en av dessa "vad -heter-de-korvarna" Ciritzo, tror jag att det var. Uppstekt ungspannkaka alltså och naturligtvis med sylt. Smarrigt.

8. Vi äter pannkakor med hotdog skurna i mindre bitar..Det har vi gjort länge.// Nu kan vi inte heller äta pannkakor utan korv..det blir mera mat liksom...


... och så den helt underbara, ärliga och helt sonika:

9. Nej, det där är nog inget jag vill prova.


Jag håller nog i sanningens namn mest med number nine.Sen tror jag att David skiljer sig från de andra genom att äta falukorv OCH glass OCH sylt, på pannkakorna.

3 kommentarer:

Johanna sa...

Hahaha, USCH! Vilken vidrig kombo... Alltså inte korv och pannkakor (även om det också lät suspekt) utan pannkakor, korv OCH glass. Hjälp.

Johanna sa...

Jag håller med!

Nicole sa...

David har helt enkelt en böjelse för att blanda kött med det mesta. Som i kött-shoten! Bananlikör, chokladlikör, mjölk och kött. Också väldigt kpnstigt och "Nej det där är nog inget jag vill prova".

Men ugnspannkaka med bacon är ju en klassiker. Och rårdörda lingon till. Supert.