tisdag 30 oktober 2018

Stockon here we come

Jag och Nils har haft en pågående diskussion de senaste dagarna. Den handlar om namnet på staden vi ska åka på semester till i morgon, och resten av veckan. Jag tycker att den heter Stockholm. Nils tycker att den heter Stockon. Han är mycket tydlig på denna punkt. Nej den heter inte S-t-o-c-k-h-o-L-M mamma, den heter Stockon! Det vet du!

Hur som helst ska vi tillbringa hela resten av detta höstlov där och jag längtar ihjäl mig. Till och med efter tågresan längtar jag (kommer ev känna annorlunda efteråt men låt det bara vara okej?). Sen på plats bara göra mysiga saker med barnen, träffa Linnea och några kompisar, inte ha vare sig tider att passa eller hus-saker att fixa. Det blir grymt.

Har dock inte varit i Stockholm särskilt mycket med barn, så mottager tacksamt tips på dos and donts! Är junibacken till exempel för crowded under höstlovet? Cosmonova funkis för en treåring? Skansen skoj i november? Och var äter man bäst frukost/brunch/lunch/fika etc med en treåring och en kladdande sexmånaders? Andra mer ogivna tips på saker att göra?

Supertacksam om ni med koll vill dela med er!

4 kommentarer:

Linn sa...

Åh, vad kul! Välkomna till Stockon! Eftersom vi har barn i samma ålder kan jag väl passa på att tipsa om det som har varit uppskattat här: Moderna Museet. dels har dom en ateljé/verkstad för barn men barn verkar också tycka det är rätt kul att kolla på tavlorna och tolka dom. Har funkat toppen med barnen även när de har varit i samma ålder som Olle pga så mkt roliga former och färger. Dom har också en alldeles utmärkt lunchbuffé med en massa barnstolar och stor lokal så ingen tycker att det är störigt med barn. (Plus för deras museibutik också).

Tekniska museet på Djurgården är annars en hit! Där är dock risken att det är jävligt mycket folk och då blir man som förälder helt slut pga ljudnivå och allmänt kaos så isåfall tipsar jag om att hänga på låset eller gå dit så sent ni kan.

Naturhistoriska är ju alltid fantastiskt. Nils verkar ju vara en smart liten unge som gillar att lära sig och det finns så roliga miljöer där. Dom har också bra barnanpassad lunch, men den är lite pricey utan att egentligen förtjäna det. (Priserna på lunchen på Moderna är bra men välförtjänta btw)

Nu vet jag ju inte var ni ska bo, men är ni i närheten av Hornstull så kan jag rekommendera att gå in på Långholmen och upp till förskolan Centralvakten under lör/sön för deras lekplats är jättehärligt. Plus mysig promenad för de vuxna i sällskapet. Är ni i närheten av Kungsholmen så är ju parkleken (huga för ordet, men det heter så) i Rålambshovsparken helt magisk!

Jag skulle undvika Junibacken. Dels är det liiiiiite överhypat, men främst är det bara så mkt folk så det är bara stressigt och jobbigt. Skansen kan nog vara skitmysigt om ni bara tar med er ordentligt med kläder för det är KALLT här.

Nu älskar ju våra barn shoppingcenter och Ellen är väl aldrig så lycklig som när hon får springa runt på Mall of Scandinavia men nu är det ju dessutom tydligen julpyntat så ja, jag rekommenderar ett besök där (var där vid öppning förslagsvis). Där finns det en massa restauranger som funkar med barn OCH är goda. Vi hittade en italienare på nedervåningen som hade oväntat god pizza/pasta och en urhärlig salladsbuffé. Ellen käkade precis hur mycket som helst och det var inte så mkt folk pga ej "känd" restaurang. Tips tips.

Eh okej, varsågod för novell. Du får PM:a mig på facebook eller insta om du vill ha mer specifika tips. Eller om du vill ses! Åh, det vore ju så roligt!

S sa...

Haha Stockon :) Låter lite som England! Hoppas ni får fina dagar!

Annika sa...

Tekniska museet! Gael har älskat det varje gång vi har varit i Stockholm. En gång fick han till och med välja mellan Gröna Lund och Tekniska museet och valde Tekniska. Och det barnet är ändå en orädd adrenalin-junkie av rang.

Johanna sa...

Tack för superba tips!! Ni är ju bäst.

Linn: skulle vara superkul att ses! Har dock medveten hållit dagarna väldigt oplanerade för att inte behöva stressa alls, och kunna ta dagarna lite som de kommer. Men hojtar om något bra läge uppenbarar sig :) Tack igen för exakt den typ av tips jag hoppades på! Mkt tydligt och bra. Och låter som roliga ställen allihop.