onsdag 30 maj 2018

Morsdagshelgen

I helgen var vi i Bergsvik med Wiman-Weimanns. Apropå deras namn: så roligt med par som heter nästan samma sak i efternamn. I den nära kretsen har vi även familjen Jansson-Jonson.

Bergvik var fint. Havet var fasen varmt redan, sommarvärmen tar man ju nästan för given numera. Kan inte låta bli att tänka att vi väl har ett hyfsat bestämt maxantal soldagar per år i Sverige och att vi snart måste ha använt upp alla. Hur ska det gå med juli liksom? Vi får väl se. Men är otroligt nöjd över att ha prickat in föräldraledighet under århundradets bästa majmånad.

Nils och Gunnar hade ganska många konflikter av typen "men det där är mitt fiskespö faktiskt och om du tar det kommer jag kalla dig för bajskorv". Antar att det är någon sorts positionering och maktspel som pågår. Det lägger sig säkert snart, men ack så tröttsamt för föräldraskaran. Man blir ju galen? Själva verkar de helt opåverkade av grollet, de vill alltid träffa varandra så fort de får möjlighet. Älskar varann. Jaja. Three-year-olds. Det är väl meningen att de ska hålla på sådär.


På söndagen var det ju mors dag och Axel var som vanligt mitt i prick: jag fick ett fikonträd och biljetter till Father John Misty i höst. Blev mycket glad. Och ja, visst är mors dag uppfunnen på grund av kommersiella agendor men det är ju ändå onekligen trevligt att bli firad och få fira. Och det finns ju så många fina mammor att uppmärksamma. Min till exempel. Efter Bergsvik åkte vi direkt till Liseberg där vi mötte upp henne, och hon tog med Nils på teater vilket han snackat om hela veckan. Sedan åkte han karuseller med henne tills hon mådde illa av allt snurr.

Mor, älskar dig. Tänk att mina barn får ha dig!

3 kommentarer:

Jenny sa...

Jag hörde någon barnpsykolog på radio som sa att man skulle låta barnen ha sina konflikter för sig själva, för vad hade du sagt om någon kom och bröt in varje gång du och typ din kille diskuterade något? Varför vill vi säga till barnen att de inte klarar av det där själva? Jag har försökt tänka så när mina barn bråkar (vilket är VARJE JÄVLA DAG) och ibland funkar det, oftast inte.

sheryln coleman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Johanna sa...

Ah, vad intressant! Har aldrig tänkt så, men vilken bra liknelse. Jag har dock tänkt på att inte tvinga barnen att säga förlåt till varann när de bråkar utan försöker prata med dem och frågar ibland om de vill säga förlåt till den andre. Är ju liksom ingen mening om det ändå bara är en vuxen som fått dem att säga det.

Men intressant tanke att de kanske mår bäst av att få lösa situationen själva. Svårt att hålla sig ifrån att lägga sig i dock...