torsdag 9 juli 2009

Tjusningen med småstäder

(Å, när David bloggat om det här kom jag också ihåg att berätta om utflykten vi gjorde på min födelsedag.)


Vi tog en sväng från stugan in till city -det vill säga Hylte- och bakom Lantmännen mitt emot gamla Engwalls mack var det "Försvarsutförsäljning".
Haha, det låter som att de säljer massa militärgrejer, sa jag och garvade. Det skulle jag såklart inte ha gjort, för det var EXAKT vad de gjorde. Inte bara gamla kalsonger (oh my god vad hemska), och militärjackor (stora som hus), utan också enorma uråldriga maskiner, kanske femton marinblå volvobilar och många olika sorters militärfordon.

Fynda en bandvagn, någon?

Sjukast av allt var nog ändå att de få saker som man faktiskt ville köpa var svindyra. Gammalt halvtrasigt konduktörs-myntrör: 300 spänn. Ful men cool slitstark permissionsbag: 200 spänn. Vi var nära att slå till på en fältapa (nån sorts cool gammal telefon i en väska) men förstod snabbt att de inte direkt går att plugga in i väggen hemma.

Jag är lite ledsen att en av militärfordons-spekulanterna (han i fransiga jeansshorts, långt hår och tubsockar i adidastofflor) inte syns på någon av bilderna. Han personifierade hela tillställningen.
Ni får helt enkelt nöja er med mannen i röda crocks, slips och truckerkeps som sålde ål från bagageluckan på sin volvo och undrade om vi snackade tyska. Tänk om han trodde att vi var turister! Vi som smälte in så himla bra.


Bonusinfo: David är ju i Jönköping i sommar och spelade poker i veckan med några grannar till en kompis. Han nämnde då att han skulle till "världens finaste ställe, som ligger utanför en liten håla: Hylte". Tre personer i pokersällskapet började skratta, och det visade sig då att de kom från Hylte. Vad är oddsen?

Inga kommentarer: