onsdag 25 februari 2009

Från koja till slott, från asyl till kungligheter

Nu är jag uppe i Sthlm igen, jobbar några dagar på dn och bor hos Soffan. Vi har ätit semlor och africana-wraps, fast mest pluggar hon. Och jag tittar på.

Igår på jobbet skrev jag om en irakisk man som söker asyl i Sverige. (för att förstå sammanhanget måste man läsa Helenas faktaartikel också, och där finns även den väldigt fina bilden till min artikel.) Jag fick kontakt med Hussam på Migrationsverket, där det satt ett hundatal flyktingar med nummerlappar och väntade. Jag kände mig hyfsat dum när jag inte kunde deras språk, men ändå skulle förklara vem jag var och varför jag ville prata med dem. En tolk hjälpte mig och sen fick jag och fotograf-Åke åka med Hussam hem. Hans sjuka pappa låg på golvet i vardagsrummet när vi kom.
Under tiden jag hörde dem berätta om sitt liv, om Hussams gömda fru i Syrien, dottern han inte träffat på mer än ett år och de 61 kronor om dagen han ska leva på, skrev nästan alla andra på tidningen om kronprinsessans pompösa förlovning med Daniel Westling. Vi hade elva sidor om det i dagens tidning, och när jag kom tillbaka från asyl-familjen kändes den kontrasten ganska stor.

Resten av eftermiddagen satt jag och en kollega och fnissade åt klippet nedan. De är säkert jättesympatiska människor, kungafamiljen, men det blir ju oerhört komiskt när de måste titta på fusklappar för att komma ihåg att de ska säga "vi är så glada idag". Man vill ju bara ruska liv i dem och be dem prata från hjärtat, i normalt samtalstempo.

2 kommentarer:

Söder sa...

Tack johanna för att du dragit detta klipp till min kännedom. Helt fantastiskt! En inte allför vågad gissning är att vi får se detta högst upp på nästa 100 höjdares prispall! Au revoir

Johanna sa...

haha, ja visst är det härligt :) Man vet inte om man ska titta bort eller fortsätta gotta sig.

Det är ju förståeligt att de är nervösa, men ett förinspelat inslag borde väl kunna bli lite mer spontant än det här? tänk om detta är den tionde omtagningen..haha.

Jag hoppas du spolade fram till Daniel Westlings tal. Att inte få säga "viktoria" till sin fästmö, utan "kronprinsessan" är måhända det sjukaste jag hört under 2009.