Tillägg Johanna:
fredag 4 juni 2010
San Fran!
Tillägg Johanna:
skrev
Johanna
klockan
08:40
4
kommentarer
Ämnen: bilder, Resa, San Francisco, USA
onsdag 12 maj 2010
"We´re going to Miami, welcome to Miami!"
Herrå så länge! =)
måndag 1 februari 2010
UVESAA!
Och vi lär förhoppningsvis stöta ihop med Linda och Daniel på ett eller annat sätt, för de kommer av en slump att vara där samtidigt!
(Kanske, kanske pillar vi in Vancouver också nånstans mellan NY och SF, för att hälsa på min kompis Shila. Men det känns som att vi har fullt upp som det är.)
Jag har väldigt svårt att sitta still när jag tänker på allt det här! Hurra! Om du som läser detta har varit i USA får du gärna tipsa om saker, stort som smått, i kommentarsfältet.
(Alla bilder är snodda från Google Pictures. Tack för lånet!)
skrev
Johanna
klockan
18:34
9
kommentarer
Ämnen: Grand Canyon, karibien, Key West, Las Vegas, Los Angeles, Miami, New York, Orlando, Resa, San Francisco, USA
onsdag 5 november 2008
Hurra för Obama!
Jag satt uppe halva natten och kollade på valet, så fantastiskt skönt att det gick vägen. Det har varit synnerligen kul att jobba med utlandsnyheter just idag! Morgondagens tidning blir verkligen en att spara och visa barnbarnen. "...Första svarta presidenten, kan ni tänka er att alla före honom hade varit vita gubbar i övre medelåldern. Ja, alla! Varenda en."
Det känns kul att få vara med och göra den tidningen!
Jag och Martin hamnade i en diskussion igår natt under valvakan, och den handlade om att någon på tv tyckte att det är märkligt att vi bryr oss så mycket om det amerikanska valet, nästan mer än om våra egna val. Martin höll med om det, men jag tycker inte alls att det är konstigt! Verkligen inte. Jag menar, självklart är det svenska valet viktigt för oss. Men hur mycket påverkar det oss konkret -egentligen? Inte jättemycket. Dessutom är vi 9 miljoner invånare, och inte så värst många fler än så påverkas av vilket styre vi har här.USA har drygt 300 miljoner invånade och många av dem kommer i allra högsta grad påverkas av vem som styr i Vita huset. Dessutom berörs en stor del av övriga världen av vilka utrikespolitiska beslut som fattas av USA. Visst, den partipolitiska bredden är inte gigantisk i USA, men valresultetet påverkar sjukt många människor. Och det gör det amerikanska valet intressantare för mig personligen än det svenska valet. Åtminstone minst lika intressant. Inget av dem påverkar egentligen mitt dagliga liv, och då blir förstås det beslut som påverkar hundratals miljoner människor, viktigare än styret i mitt eget land, där invånarna dessutom har det förhållandevis fantastiskt om man sätter det i relation till andra delar av världen.
Hur lokalpatriotisk ska man vara? Hur resonerar ni?
skrev
Johanna
klockan
21:19
7
kommentarer
Ämnen: Barack Obama, USA, val, valvaka
tisdag 4 november 2008
USA-valdag!
Det är ju sjukt spännande! Extra mycket för att jag sitter på en redaktion som skriver sig utmattade om valet och för att vi pratar om det precis hela tiden. Men med all rätta, det kommer ju att bli en historisk dag! Chansen att USA får sin första afroamerikanska president, det är ju verkligen ett viktigt nedslag i historien.
Jag läste just att McCain även i slutspurten kört med argumentet "Obama valde en präst som skyller 9/11-attackerna på USA. Är det en person vi vill ha som president?" Vill ni hellre ha en president som förnekar det fullkomligt uppenbara att USA:s agerande har en roll i bakgrunden till attentaten? Det som är en självklarhet för resten av världen? Jag blir så trött. Låt oss nu hålla alla tummar vi har för att opinionssiffrorna ska visa rätt. I natt vet vi.
skrev
Johanna
klockan
12:51
0
kommentarer
Ämnen: Barack Obama, demokrater, historia, John McCain, republikaner, USA
onsdag 28 maj 2008
Amerikanskt hyckleri påtalat i den mexikanska abortdebatten
tisdag 9 oktober 2007
Presidenter och annat löst folk
Jaha, då har man bekantat sig med gamla presidenter och andra celebriteter. Igår talade Hans Blix och Bill Clinton på Svenska Mässan. Jag och Björn var där. Glamouröst värre. Egentligen kostade biljetterna 3500 (vem betalar det!?) men Björn hade två gratisbiljetter och jag fick den ena. Innan vi åkte messade han ett "det är champagne och jordgubbar först så det kan nog vara bra att vara lite 'dressed up'". Hahaha. Jag skrattade ganska länge. Men svidade för säkerhets skull om från converse till stövlar.
Vi fick inga jordgubbar men gratis loka. De betalande gästerna fick åka rulltrappa, vi fick gå i vanliga trappan. Det gjorde inte särskilt mycket. Roligt att de tänkt "... och så får gratisgästerna GÅ upp". Haha.
Blix-Hasse talade i en timme om Irak och om världens konfliktsituation i stort. Det var intressant både för att det var spännande att lyssna men också för att man fascineras över hur gammal Hans Blix känns. Efter hans tal, och en halvtimmes minglande [det var här gratislokan kom in i bilden :)], kom Bill Clinton in på scenen till allmänt jubel. Folk ställde sig upp. Och applåderade som fanns det ingen morgondag.
Bill snackade om det som han ser som världens 3 största problemområden, nämligen:
1. Inequalities in economics and opportunities. (Där han snackade om tillgång till utbildning, de stora klyftorna inom såväl det amerikanska samhället som världen i stort och om handelspolitiska hinder som gynnar de rika och hindrar de fattiga.)
2. Instability and unsustainability. (Klimathot, ohållbar resursfördelning, vikten av samarbete och delat ansvar inom frågor som rör miljön. Bland annat.)
3. Identity. (Mycket om kulturella identiteter, hur de kan och måste integreras i världspolitiken för att skapa en hållbar utveckling, hur det kan se ut och varför det är viktigt.)
Det hela var faktiskt mycket intressant. Clinton tog upp många väldigt viktiga aspekter av saker och ting, även om det ibland kändes som väl mycket namedropping american style. "yeah, Mandela and I spoke about that once..." osv osv. Jag fascineras av människor som har den retoriska och pedagogiska förmågan att kunna spalta upp saker rent bildligt -i tal. Det är svårt. Som fan. Men som världens mäktigaste man har han väl kunnat öva på det en del, i och för sig. Ändå imponerande.
Lågvattenmärket för kvällen var dock när Annika Dopping i slutet sa till Bill "I know you like giving [haha!] What advise can you give our country?" Hej hej storebror. Finns det inga gränser för fjäsket/klyschigheten? "Du tycker ju om att ge", liksom. Vad fan, komigennu. Bill svarade att vi inte bör ge upp vårt utbildningsystem, vår semesterrätt eller vårt pensionssystem. Nej, det hade vi väl inte tänkt heller.
(och ja, jag förstår att ni undrar, Clinton skämtade subtilt om Lewinskyaffären vid ett tillfälle under kvällen. Det var kul. Han berättade om när han och Mandela talat om humiliation, och Clinton sa att han då sagt "well, I can relate to that. Ive had my fair share. I know what humiliation is like, for sure". Folk log hjärtligt.)
skrev
Johanna
klockan
14:41
3
kommentarer
Ämnen: Bill Clinton, Hans Blix, president, proffessor, Svenska Mässan, tal, USA

















