tisdag 4 december 2018

Flygmeck del IIVIVIIIIVIVVIVIVVIIII

Apropå grejer som inte är hundra för föräldraledighetsplånboken (och även apropå saker som gör en trött):
Jag upptäckte häromdagen av en slump att en av flygbiljetterna vi köpt till vår resa i januari (förlåt förlåt klimatet..!) hade fel namn. Datorn har autocorrectat Nils namn till "Johanna" när jag fyllt i vårt efternamn. Hans datum stämmer, men förnamnet har blivit fel.

Vad kostar det att ändra namn på en biljett då? undrar ni nu. Jo, det kan jag berätta. Tvåtusensexhundrafyra kronor. Känns jävligt rimligt. Inte. Jag mailade bokningsbolaget och frågade om det verkligen inte fanns något billigare sätt att ordna detta. Nej, svarade de. Hmmmm, tänkte jag (med ganska mkt ont i magen). Sedan kom jag på att biljetten ju inte ens kostade så mycket per person från början, så det borde bli billigare att köpa en helt ny än att korrigera namnet. Jaa, SÅ kan du ju göra!, svarade de.

Så det försökte jag göra ikväll.

Men.

Det visade sig naturligtvis att det inte går att köpa en biljett till ett barn utan att det finns en vuxen person på samma bokningsnummer. Så nu ska bokningsbolaget kolla med de två berörda flygbolagen om de kan tänka sig att ändra datum på biljetten om jag köper den med fel födelsedatum för att komma igenom bokningssystemets spärrar (deras eget förslag).

Alltså...

Djupt andetag på detta. Snart är det jul. Snart är det jul. 

Inga kommentarer: